PEMBELAJARAN TARI HALIBAMBANG MENGGUNAKAN METODE PEMODELAN DI SMP NEGERI 25 BANDAR LAMPUNG
Abstract
This research uses descriptive qualitative method. The theory that used in this research is the theory of learning and modeling theory. Modeling method is a process of learning by demonstrating something that can be emulated and imitated by every student. Data sources in this research were 12 students and teachers. Observation sheet, interview, and documentation are used as data collecting instrument. This research instrument using observation sheet, documentation sheet, test and nontest sheet. Learning using modeling method begins with the teacher demonstrating a variety of Halibambang dance and students pay attention, when analyzing the range of motion, students were divided into 3 groups and one group was appointed to be a model, then students practice the range of motion and the teacher appointing one or two students to be a model. The results of the practice test shows the students' ability to dancing Halibambang dance classified into good criteria with an average value of 75.
Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif. Teori yang digunakan dalam penelitian ini yaitu teori pembelajaran dan metode pemodelan. Metode pemodelan adalah proses pembelajaran dengan memeragakan sesuatu yang dapat dicontoh dan ditiru oleh setiap siswa. Sumber data dalam penelitian adalah 12 siswa dan guru. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini adalah observasi, wawancara, dokumentasi dan tes praktik. Instrumen penelitian menggunakan panduan observasi, panduan dokumentasi, tes dan nontes. Pembelajaran menggunakan metode pemodelan diawali dengan guru memeragakan ragam gerak tari Halibambang dan siswa memerhatikan, saat menganalisis ragam gerak siswa dibagi dalam 3 kelompok dan salah satu kelompok ditunjuk menjadi model, siswa kemudian berlatih ragam gerak dan guru menunjuk salah satu atau 2 siswa untuk menjadi model. Hasil tes praktik, dapat diketahui kemampuan siswa dalam menarikan tari Halibambang tergolong dalam kriteria baik dengan rata rata nilai 75.
Kata kunci : pembelajaran, pemodelan, tari halibambang
Full Text:
PDFReferences
Arikunto, Suharsimi. 2008. Dasar-dasar evaluasi pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara
Mustofa, Arif, and Thobroni. 2011. Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta : AR-Ruzz Media.
Sanjaya, Wina. 2011. Strategi Pembelajaran. Jakarta: Kencana.
Sardiman, A.M. 2011. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Uno, Hamzah B. 2010. Model Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c)