Bentuk Tari Ittar Mulei Di Sanggar Widya Sasmita Kabupaten Lampung Tengah
Abstract
The Ittar Mulei dance is a cultural heritage dance from Central Lampung that depicts the process of releasing the bride to the groom. The research aims to describe the form of the Tari Ittar Mulei in the Widya Sasmita Studio, Central Lampung Regency. This study uses a qualitative descriptive method, collecting data through observation, interviews, and documentation. The data analysis technique is divided into three stages: reduction, presentation, and conclusion drawing. The research findings show that the elements of Tari Ittar Mulei consist of movements, musical accompaniment, makeup, costumes, props, and floor patterns. The dance has three movement parts: matek, cangget, and bedana. The musical accompaniment includes gongs, canang, drums, gujih, accordion, kulintang, rebana, and bedug. The costumes include clothes brackets, tapis cloth, kamisol, selappay tapis, bebe, belt, and bridal siger. The props used in this dance are tapis cloth, talam becaluk, and two pieces of selendang cloth. There are five floor patterns in Tari Ittar Mulei: letter A-shaped, arrow, letter V, two three two, and hexagon.
Keywords: dance form, Ittar Mulei dance, widya sasmita company
Full Text:
PDFReferences
Abubakar, B., Ismail, S., Shadiqin, S. I., Jamhuri, J., & Santa, F. (2022). Dari Warisan Budaya Tak Benda Menuju Warisan Budaya Nasional (Studi Kebijakan Pemerintah Di Aceh). Proceedings Icis 2021, 1(1).
Gurniawan, K, S. (2013). Manusia Dan Kebudayaan. Bandung: CV Pustaka Setia. 1.(20).
Hadi, Y Sumandiyo (2012). Koreografi Bentuk Teks Isi. Yogyakarta: Cipta Media. 1-70.
(2007). Kajian Teks Dan Konteks. Isi Yogyakarta. Pustaka Book Publiher. 80
Izak, I. (2014). Musik Iringan Tari Puju Galaganjur Versi Hm Sirajudding Bantang (Suatu Tinjauan Musikologi). Doctoral dissertation. 1-26
Jazuli, M. (2016). Peta Dunia Seni Tari. Sukoharjo. 25-61
Juwariyah, A. (2021). Bentuk Pertunjukan, Fungsi dan Makna Tari Pentoel Tembem Dalam Prosesi Ritual Nyadran Desa Sonoageng Kabupaten Nganjuk. Jurnal APRON: Pemikiran Seni Pertunjukan, 9(1), 1-17.
Khutniah, N., & Iryanti, V. E. (2012). Upaya Mempertahankan Eksistensi Tari Kridha Jati Di Sanggar Hayu Budaya Kelurahan Pengkol Jepara. Jurnal Seni Tari, 1(1).
La Meri, (1986). Elemen-Elemen Dasar Komposisi Tari, Yogyakarta.16-115.
Martiara, Rina. (2014) Identitas Kultural Lampung Sebagai Bagian Dari Keragaman Budaya Indonesia.Isi Yogyakarta. 119-120.
Mertha Jaya, IML. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif. Anak Hebat Indonesia. Quadrant. 5- 43.
Murcahyanto, H., Imtihan, Y., Yuliatin, R. R., & Mahyumi, H. S. (2020). Bentuk Dan Elemen Gerak Tari Dayang-Dayang. Kaganga: Jurnal Pendidikan Sejarah dan Riset Sosial Humaniora, 3(2), 70-80.
Murgiyanto, Sal (1983). Koreografi Dengetahuan Dasar Komposisi Tari. Jakarta Pusat. Nv. Sapdodadi. 20
Nur, A. (2020). Garis Batas Antara Agama dan Budaya Dalam Perspektif Antropologi. Jurnal Adabiya, 19(1), 49-56.
Sugiyono, (2012). Metode Penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung. Alfabeta CV. 230-231.
Sumber Online:
Channel Youtube Sanggar widya Sasmita, Tari Ittar Mulei- Sanggar Widya Sasmita 2020. https://youtu.be/- WCQOIdeIGA?si=0-ywcFcxW7EhfErE. (Diakses pada tanggal 5 Juni 2023)
WarisanBudaya.https://warisanbudaya.kemdikbud.go.id/?tentang&active=pengertian%20dan%20do main%20warisan%20budaya%20takbenda (diakses 15 juli 2023)
Sumber Wawancara:
Linggar Nunik Kiswari, diwawancarai oleh Shinta Maharani, 10 Desember 2023, Lampung Tengah, Lampung Nabila Septiana Putri, diwawancarai oleh Shinta Maharani, 10 Januari 2024, Lampung Tengah, Lampung. Ivan Setiawan, diwawancarai oleh Shinta Maharani, 15 Januari 2024, Lampung Tengah, Lampung
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Jurnal Seni dan Pembelajaran
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.