Kesulitan Belajar Tari Klana Raja Pada Mahasiswa Angkatan 2020 Prodi Pendidikan Tari Univeritas Lampung
Abstract
This research aims to identify the factors contributing to learning difficulties experienced by students of the 2020 cohort in the subject of Klana Raja dance in the Dance Education Program at Lampung University. The research method employed is quantitative with a survey research design, aimed at illustrating issues based on facts and data obtained from the research results. The research participants include the lecturers teaching Javanese dance and students of the 2020 cohort in the Dance Education Program who have taken the course. Data collection was conducted through questionnaires and interviews. The questionnaire consisted of 51 statements referring to two indicators of learning difficulties, namely internal and external. The collected data was then analyzed using descriptive statistical analysis techniques, calculating the mean and percentage. The research findings indicate that the level of learning difficulties among students of the 2020 cohort in the Klana Raja dance subject in the Dance Education Program at Lampung University has a percentage of 66.03% and a mean value of 2.64. These findings suggest that learning difficulties are influenced by two main factors: intelligence factor, reaching a percentage of 83.49% with a very high category, and cultural background factor, reaching a percentage of 80.18% with a very high category.
Keywords: Difficulties in Learning, students, Klana Raja danceFull Text:
PDFReferences
Alfath, K. Raharjo, F, F. (2019). Teknik Pengolahan Hasil Asesmen: Teknik Pengolahan Dengan Menggunakan Pendekatan Acuan Norma (PAN) Dan Pendekatan Acuan Patokan (PAP). AL-MANAR: Jurnal Komunikasi dan Pendidikan Islam, 8(1), 1-28.
Aminuriyah, S., Suyitno, S., Wulandari, M. D., & Darsinah, D. (2022). Upaya Guru Mengatasi Kejenuhan Belajar Siswa Full Day School di SDIT Nur Hidayah Surakarta. Jurnal Humaniora: 9(3), 167-173.
Arikunto, Suharsimi. (2020). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta. 412 hlm.
Barr, F. D., & Harta, I. (2016). Analisis Manajemen Waktu Organisasi dan Kuliah Aktivis Mahasiswa Program Studi Pendidikan Matematika Universitas Muhammadiyah Surakarta. Jurnal PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika: 2(1), 280-285.
Hartono. (2016). Tari Klana Raja Gaya Yogyakarta. Jurnal Efektor: 3(2), 35-41.
Huwaida, A. N., Asihanngtyas, F., & Alviah, S. N. (2020). Pengaruh Intelegensi Dalam Pendidikan Anak. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial: 2(1), 42-49.
Nur, E. I. (2015). Peran Komunikasi Dalam Interaksi Guru Dan Siswa. Al-TA'DIB: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan: 8(2), 150-167.
Indrawati, N. Kasyiyadi, D. Ida Gustria, I. & Luvia, P. (2007). Makna Filosofi Dan Nilai-Nilai Yang Terkandung Dalam Tari Klana Raja gaya Yogyakarta. Pelita-Jurnal Penelitian Mahasiswa UNY: 3(1), 3-11.
Jamaris, Martini. (2015). Kesulitan Belajar Bagi Anak Usia Dini dan Usia Sekolah. Bogor: Ghalia Indonesia. 238 hlm.
Juliarti, D. (2019) Analisis Faktor-Faktor Penyebab Kesulitan Belajar Biologi Siswa Kelas XI IPS SMA N 9 Padang, Padang. Skripsi. STKIP PGRI Sumatera Barat.
Januarti, A. (2015). Analisis Faktor Penyebab Kesulitan Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Sosiologi. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK): 4(11), 1-14.
Karim, El. I. (2017). Kajian Deskriptif Faktor yang Menyebabkan Kesulitan Belajar Biologi pada Peserta Didik Kelas X di Kecamatan Serpong. Skripsi. Fakultas Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta.
Mulyani, D. (2013). Hubungan Kesiapan Belajar Siswa Dengan Prestasi Belajar. Jurnal Konselor: 2(1), 27-31.
Munif, A. (2015). Keterkaitan Kondisi Fisik Dengan Prestasi Belajar Penjasorkes Pada Siswa Yang Mengikuti Ekstrakurikuler Futsal. Jurnal Kesehatan Olahraga: 2(3), 117-123.
Parwata, I. M. Y. (2015). Kelelahan Dan Recovery Dalam Olahraga. Jurnal pendidikan kesehatanrekreasi: 1(1), 2-13.
Ristiyani, E., & Bahriah, E. S. (2016). Analisis Kesulitan Belajar Kimia Siswa Di SMAN X Kota Tangerang Selatan. Jurnal Penelitian dan Pembelajaran IPA: 2(1), 18-29.
Setiawan, I. (2016). Analisis Penyebab Kesulitan Belajar Terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas XI IPS SMA N 1 Kecamatan V Koto Kampung Dalam Kabupaten Padang Pariaman. Jurnal Bioconcetta: 1(2), 1-5.
Sirait, E. D. (2016). Pengaruh Minat Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika. Jurnal Formatif: 6(1), 34-43.
Suprihatin, S. (2015). Upaya Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Ekonomi UM Metro: 3(1), 73-82.
Susanti, Y. I. D. (2018). Hubungan Antara Pola Tidur Dengan Prestasi Belajar. School Education Journal PGSD Fip Unimed: 8(1), 107-112.
Slameto. (2021). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta. 194 hlm.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Jurnal Seni dan Pembelajaran
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.