E-Modul Routing and Switching Menggunakan Aplikasi Cisco Packet Tracer Mahasiswa PTI Universitas Rokania

Gina Sonia Amelya, Sri Wahyudi

Abstract


This research aims to explain the validity, practicality and effectiveness of the Routing and Switching e-module using the Cisco Packet Tracer application. This type of research is research and development using the ADDIE model, namely Analyze, Design, Development, Implementation, and Evaluation. This research instrument includes validation sheets from 2 lecturers, namely Media Experts and Material Experts. This research shows that the feasibility aspect of the content and integration of the Routing And Switching e-module in the assessment of material expert lecturers is very feasible. Meanwhile, the assessment from material expert lecturers which includes format, content and language in the Routing and Switching module has a very decent assessment. As for the assessment of the practicality and effectiveness of the Routing and Switching module using the Cisco Packet Tracer application for Information Technology Education students in the 6th semester of Rokania University, it was observed practically. This research concludes that the Routing and Switching E-module using the Cisco Packet Tracer application for Information Technology Education students at Rokania University is very suitable for use in the learning process. It is recommended to develop Routing and Switching e-modules using the Cisco Packet Tracer application for Information Technology Education students in other study programs at Rokania University.

 

Kata kunci: Routing and Switching,Cisco Packet Tracer, Pendidikan, Jaringan komputer


Full Text:

PDF

References


Christanto, F. W., Adhiwibowo, W., & Nugroho, A. (2018). Vlsm, Dynamic Routing, Dan Virtual Lan Untuk Peningkatan Kemampuan Lanjut Simulasi Jaringan Menggunakan Cisco Packet Tracer Bagi Siswa Smk Walisongo Semarang. J-Dinamika : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(2), 128–134. https://doi.org/10.25047/j-dinamika.v3i2.954

Islami, B., Era, D. I., Farahin, N., Laraphaty, R., Riswanda, J., & Anggun, D. P. (2021). Review : PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN MODUL ELEKTRONIK ( E-MODUL ). Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Biologi 2021, 145–156.

Kimianti, F., & Prasetyo, Z. K. (2019). Pengembangan E-Modul Ipa Berbasis Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Literasi Sains Siswa. Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan, 7(2), 91. https://doi.org/10.31800/jtp.kw.v7n2.p1--13

Laili, I., Ganefri, & Usmeldi. (2019). Efektivitas pengembangan e-modul project based learning pada mata pelajaran instalasi motor listrik. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(3), 306–315. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JIPP/article/download/21840/13513

Mufadhol, M. (2012). Simulasi Jaringan Komputer Menggunakan Cisco Packet Tracer. Jurnal Transformatika, 9(2), 64. https://doi.org/10.26623/transformatika.v9i2.59

Munthe, S. A., Tambunan, L. O., & Sauduran, G. N. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Creative Problem Solving (CPS) terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa pada Materi SPLDV di SMP Negeri 1 Panei. Journal on Education, 5(2), 4426–4436. https://doi.org/10.31004/joe.v5i2.1163

NUR KHOIRI, H. (2018). Pengembangan Modul Pembelajaran Aplikasi Cisco Packet Tracer Mobile Sebagai Inovasi Media Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Administrasi Infrastruktur Jaringan. It-Edu, 3(01), 166–176.

Pradana, F. A. P., & Mawardi, M. (2021). Pengembangan Instrumen Penilaian Sikap Disiplin Menggunakan Skala Likert dalam Pembelajaran Tematik Kelas IV SD. Fondatia, 5(1), 13–29. https://doi.org/10.36088/fondatia.v5i1.1090

Pratiwi, M. K., & Indana, S. (2022). Pengembangan E-Modul Berbasis QR-Code untuk Melatihkankemampuan Literasi Digital Siswa pada Materi Perubahan lingkungan. Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi (BioEdu), 11(2), 457–468. https://doi.org/10.26740/bioedu.v11n2.p457-468

Putra Kusumawardana, A. (2017). Penerapan Modul Berbasis Web Berbantuan CISCO IT Essentials Virtual Dekstop Pada Mata Pelajaran Komputer dan Jaringan Dasar di SMK Negeri 3 Buduran Sidoarjo. It-Edu, 2(02), 109–118.

Safitri, I. (2017). Pengembangan E-Module Dengan Pendekatan Pembelajaran Matematika Realistik Berbantuan Flipbook Maker Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar Kelas Viii Smp. Aksioma, 6(2), 1. https://doi.org/10.26877/aks.v6i2.1397

Smk, S., Kelas, N. R., & Jurusan, X. I. (2023). Modul e-learning sebagai penunjang pembelajaran pada siswa smk n 4 rambah kelas xi jurusan tkj. 5(2).

Sukatin, S., Munawwaroh, S., Emilia, E., & Sulistyowati, S. (2023). Pendidikan Karakter dalam Dunia Pendidikan. Anwarul, 3(5), 1044–1054. https://doi.org/10.58578/anwarul.v3i5.1457

Suprihatin, S., & Manik, Y. M. (2020). Guru Menginovasi Bahan Ajar Sebagai Langkah Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. PROMOSI (Jurnal Pendidikan Ekonomi), 8(1), 65–72. https://doi.org/10.24127/pro.v8i1.2868

Yayang, E. (2019). Pengembangan E-Modul Berbasis Web Dengan Menggunakan Aplikasi Moodle Pada Mata Kuliah Pengelolaan Perpustakaan. Edutech, 18(1), 25. https://doi.org/10.17509/e.v18i1.14113




DOI: http://dx.doi.org/10.23960%2F29775

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi dan Vokasional

Diterbitkan oleh:

PROGRAM STUDI PENDIDIKAN TEKNOLOGI INFORMASI
FAKULTAS KEGURUAN DAN ILMU PENDIDIKAN
UNIVERSITAS LAMPUNG

 

Jl. Prof. Dr. Sumantri Brojonegoro No.1Kota Bandar Lampung
Homepage: http://pti.fkip.unila.ac.id
email: pti@fkip.unila.ac.id