Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mahasiswa Pada Mata Kuliah Matematika Diskrit

Ulfa Isni Kurnia, Afra Lathifah, Fahlul Rizki, Alfina Alfina

Abstract


Discrete mathematics learning is an important part of higher education, especially in the context of computer science and information technology. Several studies have shown that many students face difficulties in solving complex mathematical problems, which constitute a significant challenge in the learning process. Therefore, it is important to apply a comprehensive learning approach and pay attention to student needs, because this can help overcome weaknesses related to understanding discrete mathematics and improve interest or motivation. The results of this research highlight the potential of the Discovery Learning model as an effective approach in improving discrete mathematics learning. The practical implication of this research is that integrating the Discovery Learning model in discrete mathematics learning design can increase student engagement and their academic achievement. Thus, future studies could further explore the long-term impact of implementing this model or compare it with the use of other learning approaches.

Full Text:

PDF

References


Arbain, A. (2022). Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Matematika Mahasiswa Melalui Pemanfaatan Video Pada Pembelajaran Virtual Flipped Classroom. EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(1), 33-41. https://doi.org/10.20527/edumat.v10i1.12439

Ariyana, Y., Pudjiastuti, A., Bestary, R., & Zamroni. (2018). Buku Pegangan Pembelajaran Berorientasi pada Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Julaeha, J., Rosli, R., & Hendrastuti, R. A. (2022). Penerapan discovery learning untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah dan motivasi belajar matematika siswa. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 12(2), 82-96. https://doi.org/10.23969/pjme.v12i2.6363

Mahfuddin, T., Sesunan, F., Sagala, M. K., & Firdaus, R. (2022). Pengembangan E-Modul dengan Model Discovery Learning berbantuan FLIPHTML5 Materi Fungsi dan Unsur Warna CMYK dan RGB untuk Kelas X Multimedia. Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi dan Vokasional, 4(1), 18-27. https://doi.org/10.23960/jpvti

Nasution, A. A., Lubis, A., & Firdaus, M. (2020). Performa mahasiswa dalam menjawab permasalahan graf pada matakuliah matematika diskrit. Journal of Medives: Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 4(2), 295-309. https://doi.org/10.31331/medivesveteran.v4i2.1068

NCTM. (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Reston: National Council of Teachers of Mathematics.

Puspitasari, Y., & Nurhayati, S. (2019). Pengaruh model pembelajaran discovery learning terhadap hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Dan Kewirausahaan, 7(1), 93-108. https://doi.org/10.47668/pkwu.v7i1.20

Putra, E. D., & Amalia, R. (2020). Upaya Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa Melalui Pembelajaran Discovery Learning Berbasis Assessment Learning. Journal of Education and Learning Mathematics Research (JELMaR), 1(1), 57-64. https://doi.org/10.37303/jelmar.v1i1.17

Putri, E. A., Mulyanti, Y., & Imswatama, A. (2018). Pengaruh pembelajaran discovery learning terhadap kemampuan berpikir kritis peserta didik ditinjau dari motivasi belajar. Jurnal Tadris Matematika, 1(2), 167-174. https://doi.org/10.21274/jtm.2018.1.2.167-174

Rahmayani, A. L. (2019). Pengaruh model pembelajaran discovery learning dengan menggunakan media video terhadap hasil belajar siswa. JP (Jurnal Pendidikan): Teori dan Praktik, 4(1), 59-62. https://doi.org/10.26740/jp.v4n1.p59-62

Ridwan, S. L. (2021). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Peserta Didik Melalui Model Pembelajaran Discovery Learning. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 5(3), 637-656. https://doi.org/didaktika.v5i3.201

Rosen, K. H. (2012). Discrete mathematics and its applications (7Th Edition). New York: McGraw-Hill.

Rusman. (2013). Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: Raja Wali Pers.

Saputra, H. N. (2019). Ebook Berbasis Keterampilan Berpikir Kritis. Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi dan Vokasional, 1(2), 21-28. https://doi.org/10.23960/19863

Siregar, S. (2017). Statistika Terapan Untuk Perguruan Tinggi: Edisi Pertama. Jakarta: Prenada Media.

Subagio, L., Karnasih, I., & Irvan, I. (2021). Meningkatkan motivasi belajar siswa dengan menerapkan model discovery-learning dan problem-based-learning berbantuan Geogebra. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 6(2), 15-26., 6(2), 15-26. https://doi.org/10.33369/jpmr.v6i2.15733

Trilling, B., & Fadel, C. (2012). 21st century skills: Learning for life in our times. New York: John Wiley & Sons.

Wardana, A., & Ardani, A. (2021). Pembelajaran Model POE Berbasis Kontektual Dalam Upaya Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Penerapan Matematika: Array. Jurnal Dialektika Program Studi Pendidikan Matematika. https://journal.peradaban.ac.id/index.php/jdpmat/article/view/697




DOI: http://dx.doi.org/10.23960%2F29632

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi dan Vokasional

Diterbitkan oleh:

PROGRAM STUDI PENDIDIKAN TEKNOLOGI INFORMASI
FAKULTAS KEGURUAN DAN ILMU PENDIDIKAN
UNIVERSITAS LAMPUNG

 

Jl. Prof. Dr. Sumantri Brojonegoro No.1Kota Bandar Lampung
Homepage: http://pti.fkip.unila.ac.id
email: pti@fkip.unila.ac.id