Interactive Multimedia as Computer Assembly Visualization Media

Evi Wahyudiani, Harun Rasyid, Hendra Nelva Saputra

Abstract


This research was based on complex process in implementing computer assembly with the limitation of facilities that cause the low concept mastery and not growing critical thinking skills of students. The purpose of this research was to facilitate the mastery of concepts and improvement of students' critical thinking skills by utilizing visualization techniques in interactive multimedia. The research method used in this study was Lee and Owens (2004) development model consisting of 4 steps namely analysis, design, implementation and development, and evaluation. The development product produced was an interactive multimedia. The results of an interactive multimedia feasibility based on the assessment of the media experts, subject matter experts, and the students received a level of validity of 84.4% from the media expert, 83% from content expert, and 81.6% from students with the interpretation of worthy of use. The concept mastery of students based on the pre-tests gets an average value of 51.7 and gets an average value of 82.3 at post-test. The comparative assessment of critical thinking skills gained from pretests and posttest responses has always shown an increase in each indicator. The results of this study proved that interactive multimedia is effectively used in learning.


Keywords: Interactive Multimedia, Concept Mastery, Critical Thinking Skills, Computer Assembly

DOI: http://dx.doi.org/10.23960/jpvti.v2.i1.202005


Full Text:

PDF

References


Armansyah, F., Sulton., & Sulthoni. (2019). Multimedia Interaktif Sebagai Media Visualisasi Dasar-Dasar Animasi. JKTP Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan. 2 (3). 224 – 229

Budiman, H. (2016). Penggunaan Media Visual dalam Pembelajaran. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam. 7 (1), 171 – 182

Cahyono, K.A., Sajidan., & Sarwanto. (2014). Pengembangan dan Implementasi Multimedia Interaktif Berbasis POEW Menggunakan Macromedia Flash Pada Materi Pencemaran. Jurnal Inkuiri. 3 (3), 11 – 18

Claudia, L., J., & Harimurti, R. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Perakitan Komputer Berbasis Multimedia 3D Pada Mata Pelajaran Perakitan Komputer Untuk Siswa Kelas X Jurusan TKJ di SMK Negeri 1 Pacitan. Jurnal IT-Edu. 1 (1), 14 – 22

Harsalinda, R., & Wijayati, P., H. (2018). Visualisasi Sebagai Upaya untuk Memahami Materi Teoritis di Dalam Perkuliahan. Journal Deutsch als Fremdsprache in Indonesian. 2 (1), 1-14. Retrieved from http://journal2.um.ac.id/index.php/dafina/article/view/2592

Husein, S., Herayanti, L., & Gunawan. (2015). Pengaruh Penggunaan Multimedia Interaktif Terhadap Penguasaan Konsep dan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Pada Materi Suhu dan Kalor. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi. 1 (3), 221 – 225

Khotimah, A., & Santosa, A., B. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Multimedia Interaktif Pada Mata Pelajaran Perekayasaan Sistem Antena di SMK Negeri 5 Surabaya. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro. 5 (1), 237 – 243

Kurniawati, I., D., & Nita, S. (2018). Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Mahasiswa. DoubleClick: Journal of Komputer and Information Technology. 1 (2), 68 – 75

Lee, W., W., & Owens, D., L. (2004). Multimedia Based Instructional Design, Second Edition. San Francisco : Preiffer

Nopriyanti., & Sudira, P. (2015). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Kompetensi Dasar Pemasangan Sistem Penerangan dan Wiring Kelistrikan di SMK. Jurnal Pendidikan Vokasi. 5 (2), 222 – 235

Praheto, B., E., Andayani., Rohmadi, M., & Wardani, N., E. (2017, 10-11 Februari). Peran Multimedia Interaktif dalam Pembelajaran Keterampilan Berbahasa Indonesia di PGSD. Paper presented at the 1st Education and Languange International Conference Proceeding Center For International Languange Departement of Unissula, Unissula University, Semarang. Retrieved from http://jurnal.unissula.ac.id/index.php/ELIC/issue/viewFile/184/2

Pramuji, L., Permanasari, A., & Ardianto, D. (2018). Multimedia Interaktif Berbasis STEM Pada Konsep Pencemaran Lingkungan Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Journal of Science Education and Practice. 2 (1), 1 – 15

Rosidah, A. (2016). Penerapan Media Pembelajaran Visual Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa Pada Mata Pelajaran IPS. Jurnal Cakrawala Pendas, 2 (2), 121 – 126

Saputra, H. N., Setyosari, P., & Ulfa, S. (2016, 1 Desember). Penerapan Model Siklus Belajar Hipotesis Deduktif Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Kelas XI IPA SMA Negeri 1 Pasarwajo. Makalah disajikan pada Seminar Nasional Inovasi Pendidikan di Era Big Data dan Aspek Psikologinya, Universitas Negeri Malang, Indonesia. Diperoleh dari http://digilib.mercubuana.ac.id/manager/t!@file_artikel_abstrak/Isi_Artikel_250937118240.pdf

Susanti, & Aifan. (2019). Game Perakitan Komputer Berbasis Mobile Menggunakan Metode Finite State Machines (FSM). Jurnal Teknologi dan Open Source. 2 (1), 24 – 33

Suyitno. (2016). Pengembangan Multimedia Interaktif Pengukuran Teknik Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SMK. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan. 23 (1), 101 – 109

Yuniawati, L., D., & Zuhrie, M., S. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Multimedia Interaktif Pada Mata Pelajaran Penerapan Sistem Radio dan Televisi di SMK Negeri 3 Surabaya. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro. 8 (2), 161 – 167

Zulhelmi., Adlim., & Mahidin. (2017). Pengaruh Media Pembelajaran Interaktif Terhadap Peningkatan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia. 5 (1), 72 – 80




DOI: http://dx.doi.org/10.23960%2F20933

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi dan Vokasional

Diterbitkan oleh:

PROGRAM STUDI PENDIDIKAN TEKNOLOGI INFORMASI
FAKULTAS KEGURUAN DAN ILMU PENDIDIKAN
UNIVERSITAS LAMPUNG

 

Jl. Prof. Dr. Sumantri Brojonegoro No.1Kota Bandar Lampung
Homepage: http://pti.fkip.unila.ac.id
email: pti@fkip.unila.ac.id