The Influence of Lewis Bond Media on Student Learning Outcomes of Chemical Bond Materials

Agus Kamaludin

Abstract


The aim of the research is to find out  the influence of Lewis Bond media on student learning outcomes after participating in the learning process of chemical bonding materials. This research is a pre-experimental study with a one group pretest-posttest design. The sample of this research was 30 students of 10th grade of computer network engineering class II at SMK Muhammadiyah II Yogyakarta. The instrument of data collection was in the form of learning outcome test questions on chemical bonding materials. The data of student learning outcomes were analyzed by using paired sample t-test with SPSS 24.0. The analysis results obtained a sig value <0.05, which means that there is difference on student learning outcomes after using Lewis Bond media. It shows that the use of Lewis Bond learning media on chemical bonding materials is able to improve student learning outcomes.

Keywords: Lewis Bond media, chemical bonds, learning outcomes

 


Full Text:

PDF

References


Anisa, F. & Yuliyanto, E. (2017). Analisis faktor yang mempengaruhi pembelajaran kimia di SMA Teuku Umar Semarang. Makalah disajikan dalam Seminar Nasional Pendidikan, Sains dan Teknologi FMIPA, di Universitas Muhammadiyah Semarang. Retrieved from https://jurnal.unimus.ac.id/index.php/psn12012010/article/viewFile/3138/3035.

Chang, R. (2005). Kimia dasar konsep-konsep inti edisi ketiga jilid 2. Jakarta: Erlangga.

Depdikbud. (2011). Pedoman pembuatan alat peraga kimia sederhana untuk SMA. Jakarta: Depdikbud.

Fathurrohman, M. (2017). Belajar dan pembelajaran modern konsep dasar, inovasi, dan teori pembelajaran. Yogyakarta: Penerbit Garudhawaca.

Izzudin, A. M., Masugino, & Suharmanto, A. (2013). Efektivitas penggunaan media pembelajaran video interaktif untuk meningkatkan hasil belajar praktik service engine dan komponen-komponennya. Automotive Science and Educational Journal, 2(2), 1-8. Retrieved from https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/asej/article/view/1910.

Jumadil, Gonggo, S. T., & Rahmawati, S. (2013). Peningkatan hasil belajar kimia menggunakan multimedia pada materi ikatan kimia kelas X SMK Negeri Parigi Selatan. Jurnal Akademika Kimia, 2(1), 39-46. Retrieved from http://jurnal.untad.ac.id/jurnal/index.php/JAK/article/view/7724.

Juwairiyah. (2013). Alat peraga dan media pembelajaran kimia. Jurnal Visipena, 4(1), 1-13. Retrieved from https://visipena.stkipgetsempena.ac.id/?journal=home&page=article&op=view&path%5B%5D=46.

Keenan, C. W. (1984). Kimia untuk Universitas (Jilid I). Jakarta: Erlangga.

Lubis, I., & Ikhsan, J. (2015). Pengembangan media pembelajaran kimia berbasis android untuk meningkatkan motivasi dan prestasi kognitif peserta didk SMA. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 1(2), 191 - 201. DOI: 10.21831/jipi.v1i2.7504.

Mezia, A., Cawang, Kurniawan, A. D. (2018). Identifikasi kesulitan belajar siswa pada materi ikatan kimia siswa kelas XB SMA Negeri 1 Siantan Kabupaten Mempawah. Jurnal Ilmiah Ar-Razi, 6(2), 35-40. DOI: 10.29406/ar-r.v6i2.1220.

Nurbaity & Mustikasari, I. (2012). Analisis penguasaan konsep ikatan kimia pada mata kuliah kimia organik melalui instrumen two tier. Jurnal Riset Pendidikan Kimia, 2(1), 99-106. DOI:10.21009/JRPK.021.02.

Nurrita, T. (2018). Pengembangan media pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa. MISYKAT: Jurnal Ilmu-ilmu Al-Quran, Hadist, Syari’ah dan Tarbiyah, 3(1), 171-210. DOI: 10.33511/misykat.v3n1.171.

Rusdiana, I. (2010). Identifikasi kesulitan belajar dan pemahaman konsep siswa dalam materi ikatan kimia kelas x semester I SMA Negeri 6 Malang. Skripsi, tidak dipublikasikan. Universitas Negeri Malang. Retrieved from http://karya-ilmiah.um.ac.id/index.php/kimia/article/view/5525.

Saleh, H. I., Nurhayati, B., Jumadi, O. (2015). Pengaruh penggunaan media alat peraga terhadap hasil belajar siswa pada materi sistem peredaran darah Kelas VIII SMP Negeri 2 Bulukumba. Jurnal Sainsmat, 4(1), 7-13. DOI: 10.35580/sainsmat4112802015.

Suwardi, Firmiana, M. E., & Rohayati. (2014). Pengaruh penggunaan alat peraga terhadap hasil pembelajaran matematika pada anak usia dini. Jurnal Al-Azhar Indonesia Seri Humaniora, 2(4), 297-305. DOI: 10.36722/sh.v2i4.177.

Wahono. (2014). Kualitas pembelajaran siswa SMK ditinjau dari fasilitas belajar. Jurnal Ilmiah Guru “COPE” ,1, 66-71. Retrieved from https://journal.uny.ac.id/index.php/cope/article/view/2935.

Widiyatmoko, A., & Nurmasitah, S. (2013). Designing simple technology as a science teaching aids from used materials. Journal of Environmentally Friendly Processes, 1(4), 26-33. DOI: 10.14266/jefp14-1.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.