PERBANDINGAN HASIL BELAJAR MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN BERBASIS MASALAH DENGAN MODEL STAD
Ikhwan Robi, Undang Rosidin, Viyanti Viyanti
Abstract
This research aimed to know the average different of student cognitif learning result in physic material using problem based learning model towards cooperatif learning model of STAD type. Based on the test result of independent sample T-Test, it was obtained that score of IPA student learning result in physic material was 0,128. It means that the significantlevel was higher than ? (0,025) score, so the Ho was accepted and Ha was rejected. Based on the this test result, it could be concluded that there is no average different of students physic learning result achievement using problem based learning model towards cooperatif model of STAD type. Based on the test result, it could be concluded that the problem based learning got average score of 0,35 and cooperatif learning model in STAD type got average score of 0,41.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbedaan rata-rata peningkatan hasil belajar kognitif materi fisika siswa yang menggunakan model pembelajaran berbasis masalah dengan model pembelajaran kooperatif tipe STAD. Berdasarkan hasil uji Independent Sample T Test, didapat nilai sig pada hasil belajar IPA materi fisikasiswa adalah sebesar 0.128, ini berarti nilai signifikansinya lebih besar dari nilai ? (0.025) sehingga terima H0 dan Ha ditolak. Berdasarkan hasil pengujian tersebut, maka dapat disimpulkan bahwa tidak ada perbedaan rata-rata peningkatan hasil belajar fisika siswa yang menggunakan model pembelajaran berbasis masalah dengan model pembelajaran kooperatif tipe STAD. Berdasarkan hasil uji, didapat data bahwa untuk pembelajaran berbasis masalah memperoleh skor rata-rata 0.35 dan pembelajaran kooperatif tipe STAD memperoleh skor rata-rata 0.41.
Kata kunci : hasil belajar, model pembelajaran kooperatif tipe STAD, pembelajaranberbasis masalah
Djamarah. 2006. Eds Revisi : Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Ghozali, I. 2006. Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program SPSS. Semarang
Gullo, W. 2002. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Grasindo.
Kurniasih, A. W. 2005. Model Pembelajaran Berbasis Masalah Untuk Mengembangkan Kecakapan Matematika Siswa Pendidikan Dasar Kelas VII Sebagai Implementasi KBK. Skripsi Fakultas Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam Universitas Negeri Semarang 2005
Santyasa, I. W. 2008. Pembelajaran Berbasis Masalah dan Pembelajaran Kooperatif. Universitas Pendidikan Ganesha. Nusa Penida.
Refbacks
There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2015 Jurnal Pembelajaran Fisika
Copyright of the article is reserved by the author(s). Published by the Physics Education Study Program, Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Lampung in Collaboration with the Physical Society of Indonesia (since 2019). This article is an open-access article under the Creative Commons non-commercial-share-alike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) license.