PEMANFAATAN MEDIA TIK SIMULASI SEBAGAI SUBSTITUTE DEMONSTRASI PADA PEMBELAJARAN ALAT UKUR

Liza Fitri, Agus Suyatna, Viyanti Viyanti

Abstract


The purposes of this study are: to determine the increasing of students’ cognitive learning outcomes, to grow the students’ Science Process Skills, to grow the character of students, to improve activities of the students, and to grow the attitudes of students on study of measuring instruments with the use of ICT simulation media as a substitute of demonstration. The research had been done in the first semester of 2013/2014 in SMP Negeri 1 Batu Brak, West Lampung. The population was every students of class VII and the sample was class VIIA. The research design is used One-Shot Case Study. The research is concluded that a positive attitudes has been grown on students by using ICT simulation media as a substitute of demonstration on study of measuring instruments, to increase the students’ cognitive learning outcomes, to grow the Science Process Skills of the students, form the character of the students, and to improve the activities of the students.

Penelitian ini bertujuan untuk: mengetahui peningkatan hasil belajar ranah kognitif siswa, menumbuhkan Keterampilan Proses Sains siswa, membangun karakter siswa, meningkatkan aktivitas siswa, dan menumbuhkan sikap siswa pada pembelajaran alat ukur dengan memanfaatkan media TIK simulasi sebagai substitute demonstrasi. Penelitian dilaksanakan pada semester ganjil tahun ajaran 2013/2014 di SMP Negeri 1 Batu Brak, Lampung Barat. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas VII dan sampel penelitian adalah kelas VIIA. Desain pada penelitian ini adalah One-Shot Case Study. Hasil penelitian ini yaitu menumbuhkan sikap positif siswa terhadap pelaksanaan pembelajaran alat ukur menggunakan media TIK simulasi sebagai substitute demonstrasi, meningkatkan hasil belajar ranah kognitif siswa, menumbuhkan Keterampilan Proses Sains siswa, membentuk karakter siswa, dan meningkatkan aktivitas siswa.

Kata kunci: aktivitas siswa, karakter siswa, keterampilan proses sains, media TIK simulasi, substitute demonstrasi.


Full Text:

PDF

References


Al-Busaidi, Kamla Ali. 2013. An empirical investigation linking learners’ adoption of blended learning to their intention of full e-learning. Ebsco Host. (Online), Vol. 32 Issue 11, Available, (http://www.e-resources.pnri.go.id, 15th of March 2014).

Billingham, Olivia. 2011. Investigating Student Engagement With an Electronically Delivered Simulation of Professional Practice. Ebsco Host. (Online), Available, (http://www.e-resources.pnri.go.id, 5th of March 2014).

Djamarah, Syaiful Bahri. 2008. Guru dan anak Didik dalam Interaksi Edukatif. Jakarta: Rhineka Cipta.

Fauzi, Fadil Yudia., Ismail Arianto & Etin Solihatin. 2013. Peran Guru Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan Dalam Upaya Pembentukan Karakter Peserta Didik. Jurnal PPKN UNJ Online, (Online), Volume 1, No.2, (https://www.academia.edu, diakses 16 Januari 2014)

Hamalik, Oemar. 2011. Proses Belajar Mengajar. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Pramono, Gatot. 2006. Interaktivitas dan Learner Control pada Multimedia Interaktif. Jurnal Teknokdik. No.19(10): 40-54.

Pujayanto. 2012. Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis TIK untuk Meningkatkan Kemampuan Analisis dan Keaktifan Mahasiswa (Lesson Study). Jurnal Materi dan Pembelajaran Fisika. (Online), Volume 2, No.1, (http://http://www.jurnal.fkip.uns.ac.id, diakses 5 Januari 2014).

Setiadi, Rahmat dan Ainun Muflika. 2012. Eksplorasi Pemberdayaan Courseware Simulasi Phet Untuk Membangun Keterampilan Proses Sains Siswa SMA. Jurnal Metodik Didaktik. (Online), Volume 17, No. 2, (http://www.jurnal.upi.edu, diakses 10 Januari 2014).

Siahaan, Markos Sardianto. 2012. Penggunaan Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Pembelajaran Fisika. Makalah disajikan dalam Seminar Nasional Fisika, Universitas Sriwijaya, Palembang, 4 Juli.

Suryo. 2012. Meningkatkan Penguasaan Siswa terhadap materi pelajaran tentang Gerhana Bulan dan Gerhana Matahari dengan Metode Demonstrasi pada Siswa Kelas VI SD Negeri 3 Ciawi. Jurnal sarana Aktivitas dan Unggulan Guru, (Online),Volume 3, No 2, (http://www.jurnal.upi.edu, diakses 5 Januari 2014) (Online), Vol. 28 (1), Available, (http://www.e-resources.pnri.go.id, 17th of March 2014)

Trianto. 2012. Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta: Bumi Aksara.

Valcke M dan D Weber B. 2006. Information and communication technologies in higher education: evidence-based practices in medical educational. Ebsco Host. (Online), Vol. 28 (1), Available, (http://www.e- resources.pnri.go.id, 17th of March 2014)


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c)



  Lisensi Creative Commons
Copyright of the article is reserved by the authors. Published by the Program Studi S1 Pendidikan Fisika, FKIP, Universitas Lampung in collaboration with the Physical Society of Indonesia (since 2019).  This article is an open-access article under the Creative Commons non-commercial-share-alike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0).  license.