PEMANFAATAN MEDIA TIK SIMULASI SEBAGAI KOMPLEMEN EKSPERIMEN PADA PEMBELAJARAN ALAT UKUR
Abstract
The purposes of this research were to know about the raising of students’ cognitive learning outcomes, to grow of students’ science process skills, to form the characters, to improve activities, and to grow the attitudes of students by using ICT media simulation as complement on experiment of study in measuring instruments. The research has been done in SMPN 1 Tumijajar, Tulang Bawang Barat. This research used the experiment method. The research data were obtained by giving pretest and posttest, and also to observe the students’ Science Process Skills, the students’ characters, the activities, and students’ attitudes. The research conclude that students cognitive raised as 0,4 or medium range, grow the students’ science process skills, form the caracters, improve the activities, and growth the students’ positive attitudes by using ICT media simulation as complement on experiment of study in measuring instruments.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peningkatan hasil belajar ranah kognitif siswa, menumbuhkan KPS, membentuk karakter, mengembangkan aktivitas, menumbuhkan sikap siswa terhadap pemanfaatan media TIK simulasi sebagai komplemen eksperimen pada pembelajaran ukur. Penelitian ini dilaksanakan di SMPN 1 Tumijajar, Tulang Bawang Barat. Penelitian ini menggunakan metode eksperimen. Data penelitian diperoleh dengan cara memberikan pretes dan postes serta observasi terhadap keterampilan proses sains siswa, karakter, aktivitas, dan sikap siswa. Kesimpulan dari penelitian ini adalah terdapat peningkatan rata-rata hasil belajar siswa sebesar 0,4 atau dapat dikategorikan sedang, menumbuhkan keterampilan proses sains siswa, membentuk karakter, mengembangkan aktivitas, dan menumbuhkan sikap positif siswa selama menggunakan media TIK simulasi sebagai komplemen eksperimen pada pembelajaran alat ukur.
Kata kunci: aktivitas, karakter, keterampilan proses sains siswa, komplemen eksperimen, media TIK simulasi
Full Text:
PDFReferences
Arsyad, Azhar. 2000. Media Pengajaran. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Cox, M., Preston, C., Cox, K. 2000. What Motivates Teachers to Use ICT?. BERA Annual Conference. [Online]. Tersedia: http://www.leeds.ac.uk/educol/documents/00001329.htm.[22 Maret 2014].
Hamalik, Oemar. 2001. Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.
Haryono. 2006. Model Pembelajaran Berbasis Peningkatan Keterampilan Proses Sains. Semarang: Fakultas Ilmu Pendidikan dan Progam Pasca Sarjana Unnes. [Online]. Tersedia: http://Duniagil. Wordpress.com/2011/03/12/Keterampilan-Proses-Dalam-Pembelajaran-Sains/21.11.[22 Maret 2014].
Igwe, Dickson Ogbonnaya. 2012. The Roles Of ICT Development in Open and Distance Education: Acheivements, Prospects and Challenges. [Online]. African Journal of Teacher Education. Vol 2, No 2 . Tersedia:http://gir.uoguelph.ca/index.php/ajote/article/ view/1827/2591. [22 Maret 2014].
Mardiansyah, Yopy., Asrizal, Yulkifli. 2013. Pembuatan Modul Fisika Berbasis TIK untuk Mengintegrasikan Nilai Pendidikan Karakter dan Pembelajaran Siswa SMAN 10 Padang Kelas X Semester 1. Pillar of Physics Education. [Online]. Th 2013, Vol.1, hlm. 30-38. Tersedia di http://ejournal.unp.ac.id/students/index.php/pfis/article/view/487/277. [22 Maret 2014].
Mundilarto.2013. Keefektifan Pendekatan Inquiry Based Learning untuk Peningkatan Karakter Siswa SMA Pada Pembelajaran Fisika. Cakrawala Pendidikan. [Online]. Th.XXXII, No.2,hlm. 250-257. [Online]. Tersedia: http://journal.uny.ac.id/index.ph/cp/article/view/1483/pdf. [22 Maret 2014].
Siahaan, Sudirman. 2002. Penelitian Penjajagan tentang Kemungkinan Pemanfaatan Internet untuk Pembelajaran di SLTA di Wilayah Jakarta dan sekitarnya. [Online]. Tersedia: http://file.upi.edu/Direktori/FMIPA/PRODI._ILMU. [22 Maret 2014].
Slameto. 2003. Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Viyanti. 2012. Diktat Metodologi Pendidikan. Bandar Lampung: Tidak diterbitkan.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c)
Copyright of the article is reserved by the author(s). Published by the Physics Education Study Program, Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Lampung in Collaboration with the Physical Society of Indonesia (since 2019). This article is an open-access article under the Creative Commons non-commercial-share-alike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) license.