PERBANDINGAN HASIL BELAJAR MATERI GAYA ANTARA TEKNIK PEMBELAJARAN TALKING STICK DENGAN MAKE A MATCH
Yulistina Yulistina, Undang Rosidin, I Dewa Putu Nyeneng
Abstract
Learning process should be concerned to the students and didn’t set a teacher as the only one students’ learning source. This research compared the mean difference of students’ physics among talking stick learning technique and make a match learning technique. The objective of this study were to investigate the mean difference of learning achievement among talking stick learning technique and make a match learning technique and to find the class which got the higher learning achievement among the implementation of talking stick learning technique and make a match. This reserach used experiment design as research design with one-shot case study type. The research showed that there is the mean difference of students’ learning achievement by using cooperative teaching learning model among talking stick learning technique and make a match learning technique.
Proses pembelajaran seharusnya berpusat pada siswa dan tidak lagi menempatkan guru sebagai satu-satunya sumber belajar siswa. Penelitian ini membandingkan hasil belajar fisika siswa antara teknik pembelajaran talking stick dengan make a match. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui perbedaan rata-rata hasil belajar antara teknik pembelajaran talking stick dengan teknik pembelajaran make a match dan mengetahui kelas mana yang memperoleh hasil belajar lebih tinggi antara penggunaan teknik pembelajaran talking stick dengan make a match. Penelitian ini menggunakan desain penelitian menggunakan bentuk Eksperimen Design dengan tipe One-Shot Case Study. Berdasarkan penelitian yang telah dilakukan, menunjukkan ada perbedaan rata-rata hasil belajar siswa dengan model pembelajaran kooperatif antara teknik pembelajaran Talking Stick dengan teknik pembelajaran make a match.
Kata kunci: teknik pembelajaran talking stick, teknik pembelajaran make a match, hasil belajar
Curran, Lorna. 1994. Model Pembelajaran Kooperatif Make a Match. Diakses 23 November 2012 dari http://prillygeography.blogspot.com/2012/04/model pembelajaran kooperatif make.html.
Dahar, Ratna Willis. 1989. Teori-teori Belajar. Jakarta: Erlangga. Djamarah, S.B dan A. Zain. 2006. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Eggen dan Kauchak. 1996. Pembelajaran Kooperatif Talking Stick. Diakses 25 November 2012 dari http://id.shvoong.com/social sciences/education/2156062 pengertian-metode-talking stick/#ixzz2DEhJ5oB9.
Gagne dan Briggs. 1979. Pengertian Belajar dan Pembelajaran. Diakses 25 November 2012 dari http://effendi dmth.blogspot.com/2012/09/pengertian-belajar-menurut-para ahli.html#.ULIO42dmCnA.
Lie. 2002. Pembelajaran Kooperatif Make A Match. Jakarta: Grasindo
Copyright of the article is reserved by the author(s). Published by the Physics Education Study Program, Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Lampung in Collaboration with the Physical Society of Indonesia (since 2019). This article is an open-access article under the Creative Commons non-commercial-share-alike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) license.