PENGEMBANGAN BUKU SISWA BERBASIS MASALAH DI SMP NEGERI 1 BUAY PEMUKA BANGSA RAJA
Abstract
Based on the results of observations conducted on science text books in SMP Negeri 1 Buay Nations elder King, less able to increase students' know ledge of newton law materials, there fore researchers this problem-based student book. Based on internal testing results, this book meets product development 99% of the development means that the book has been in accordance with the specifications of the product are planned. Material suitability test results, 99% or qualitatively describe the material in the book is very appropriate. External test results, level 3.5 is qualitatively the attractiveness of the product or good used books appealing as learning resources. Based on the study conducted by a group learning test 83% of students achieving minimum standards of completeness criteria specified, it indicates book research results effectively used as a learning resource.
Berdasarkan hasil observasi yang dilakukan terhadap buku pelajaran IPA di SMP Negeri 1 Buay Pemuka Bangsa Raja, kurang mampu meningkatkan pengetahuan siswa tentang materi hukum newton, oleh sebab itu peneliti menggembangkan buku siswa berbasis masalah ini. Berdasarkan hasil uji internal, buku pengembangan ini memenuhi produk 99% berarti buku hasil pengembangan telah sesuai dengan spesifikasi produk yang direncanakan. Hasil uji kesesuaian materi, 99% atau secara kualitatif materi yang di paparkan dalam buku sangat sesuai. Hasil uji eksternal, tingkat kemenarikan produk 3,5 secara kualitatif buku menarik atau baik digunakan sebagai sumber belajar. Berdasarkan kajian pembelajaran yang dilakukan oleh kelompok uji 83% siswa mencapai standar kriteria ketuntasan minimal yang ditetapkan, hal ini menunjukkan buku hasil penelitian efektif digunakan sebagai sumber belajar.
Kata kunci: penelitian dan pengembangan, buku fisika, pembelajaran berbasis masalah
Full Text:
PDFReferences
Borg,D. Walter, Joyce P. Gall and Meredith D. Gall. 2002. Education Research. USA: Library of Congress Cataloging in Publication Data
Nurhadi dan Budi. 2004. Pembelajaran Kontekstual (Contextual Teaching and Learning/ CTL) dan Penerapannya dalam KBK. Penerbit UM. Malang.
Santyasa, I Wayan.2007.Landasan Konseptual Media Pembelajaran. Yogyakarta: UNDIKSHA.
Suyanto, Eko dan Sartinem. 2009 Pengembangan Contoh Lembar Kerja Fisika Siswa dengan Latar Penuntasan Bekal Awal Ajar Tugas Studi Pustaka dan Keterampilan Proses untuk SMA Negeri 3 Bandar Lamung. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan 2009. Bandar Lampung: Unila
Trianto dan Mudjiono. 2002. Buku Siswa. Jakarta: Pt Bumi Aksara.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c)
Copyright of the article is reserved by the author(s). Published by the Physics Education Study Program, Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Lampung in Collaboration with the Physical Society of Indonesia (since 2019). This article is an open-access article under the Creative Commons non-commercial-share-alike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) license.