PROTOTIPE TERMOMETER BERBASIS TERMOELEKTRIK UNTUK PEMBELAJARAN FISIKA MATERI SUHU DAN KALOR
Abstract
The purpose of this research development was to elaborate thermometer based on thermoelectric along with the user manual for physics learning of temperature and heat topics. The steps of thermoelectric thermometer development used development prosedure based on Suyanto, consited of stages of needs analysis, identification of sources power, identification of product specifications, product development, product testing, and the final production in prototype form. Based on the test results that have been done, it is known that thermoelectric thermometer has specifications; 2.20% precision, stray 0.48, sensitivity of 0.62 C / mV, and a measuring range of 25C-95C. The results of the feasibility test of thermoelectric thermometer and user manual showed that the product is proper to use as an alternative temperature measuring device with a score of 3.8 on the physical eligibility test and a score of 3.3 on the test design experts.
Tujuan dari penelitian pengembangan ini adalah mengembangkan termometer berbasis termoelektrik beserta petunjuk penggunaan untuk pembelajaran fisika materi suhu dan kalor. Tahapan pengembangan termometer termoelektrik beserta petunjuk penggunaannya menggunakan prosedur pengembangan menurut Suyanto, meliputi analisis kebutuhan, identifikasi sumber daya, identifikasi spesifikasi produk, pengembangan produk, uji produk, dan produksi akhir dalam bentuk prototipe. Berdasarkan hasil uji yang telah dilakukan, diketahui spesifikasi termometer termoeletrik yaitu; ketelitian alat 2,20 %, sesatan 0,48, sensitivitas 0,62 C/mV, dan rentang ukur 25C-95C. Hasil uji kelayakan termometer termoelektrik dan petunjuk penggunaan menyatakan bahwa produk layak untuk digunakan sebagai termometer alternatif dengan skor 3,8 pada uji kelayakan fisik dan skor 3,3 pada uji ahli desain.
Kata kunci: pengembangan, termoelektrik, termometer
Full Text:
PDFReferences
Beckwith. 2005. Error in Measurement. [Online]. Orig Journal of Science, Volume 3, No. 681, Available: http://www.regentsprep.org. [24th of February 2015]
Fatonah, Siti dan Prasetyo. 2014. Pembelajaran Sains. Yogyakarta: Penerbit Ombak.
Levy, George. 2013. Thermoelectric Effect Under Adiabatic Conditions. Entropy Journal. (Online), Volume 14, No. 71. (http://www.mdpi.com/1099-4300/14), diakses 20 April 2015.
Nyeneng, I Dewa Putu. 2011. Pengelolaan Laboratorium IPA. Bandarlampung: Universitas Lampung.
Purwanti, Endang. 2012. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.
Putra, Nandy. 2009. Potensi Pembangkit Daya Termoelektrik untuk Kendaraan Hybrid. Jurnal MAKARA TEKNOLOGI. (Online), Volume 13, No. 2, (http://www.journal.ui.ac.id), diakses 20 Mei 2015.
Ramdini, Intan D.N. 2014. Thermoelectric Generator. Indonesian Jurnal of materials science. (Online), Vol. 47, No. 120, (http://www.journal.batan.go.id), diakses 20 April 2015.
Siahaan, Parsaoran dan Iyon Suyana. 2010. Hakikat Sains Dan Pembelajaranya (Disampaikan Dalam Pelatihan Guru Mipa Papua Barat Tahun 2010).Bandung: UPI.
Sujarwata. 2011. kalibrasi alat ukur. (Online), (www.batan.go.id/ pusdiklat/elearning/pengukuran_radiasi/proteksi/_05.htm). diakses 4 April 2015.
Sukur, Edi. 2011. Melirik Teknologi Termoelektrik sebagai Sumber Energi Alternatif. (Online), (http://www.energi.lipi.go.id/ utama.cgi), diakses 8 Juni 2015.
Sutjahja, M. Inge. 2010. Penelitian Bahan Termoelektrik Bagi Aplikasi Konversi Energi dimasa Datang. Jurnal Maerial dan Energi Indonesia. (Online). Vol. 01, No. 01, (http://jmei.phys.unpad.ac.id) diakses 17 Mei 2015.
Suyanto, Eko. 2009. Pengembang-an Contoh Lembar Kerja Fisika Siswa dengan Latar Penuntasan Bekal Awal Ajar Tugas Studi Pustaka dan Keterampilan Proses untuk SMA Negeri 3 Bandar Lampung. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan 2009. Bandarlampung: Unila.
Wirawan, Rio. 2012. Analisa Penggunaan Heat Pipe pada Termoelektrik Generator. Skripsi tidak diterbitkan. Jakarta: Universitas Indonesia.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2015 Jurnal Pembelajaran Fisika
Copyright of the article is reserved by the author(s). Published by the Physics Education Study Program, Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Lampung in Collaboration with the Physical Society of Indonesia (since 2019). This article is an open-access article under the Creative Commons non-commercial-share-alike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) license.