Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Peserta Didik Perempuan Masuk Ke SMK Negeri
Abstract
The purpose of this research is to know and analyze some factors that affect female students’ interest to go to school at State Vocational High School 6 Bandar Lampung in 2017/2018. This research uses descriptive method with quantitative approach. The population of this research are 123 female students, the sample of this research are 31 female students. The basic instrument of collecting data uses questionnaire with supporting uses interview and documentation. The data analysis uses formula frequent intervals and presentation. Based on the result of this research indicated that: Internal Factor on motivation’s indicator showed 61,29% it categorized to the highest motivation. External Factor on employment opportunity showed 80,65% it categorized to the most affected indicator of this research. So, the conclusion is Motivation indicator and employment opportunity are the most dominant factors that affect female students’ interest to go to school at State Vocational High School 6 Bandar Lampung.
Tujuan dari penelitian ini untuk mengetahui dan menganalisis beberapa faktor yang mempengaruhi minat peserta didik perempuan masuk ke SMKN 6 Bandar Lampung. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif dengan pendekatan kuantitatif. Populasi penelitian ini adalah 123 peserta didik perempuan, sampel penelitian ini 31 peserta didik perempuan. Instrumen pokok pengumpulan data menggunakan angket dengan Teknik penunjang wawancara dan dokumentasi, analisis data menggunakan rumus interval dan Teknik presentase. Berdasarkan hasil penelitian menunjukkan bahwa: Faktor internal pada indikator motivasi menunjukkan 61.29% masuk dalam kategori motivasi tinggi. Faktor eksternal Indikator kesempatan kerja menunjukkan 80.65% masuk dalam kategori sangat berpengaruh. Jadi, dapat disimpulkan bahwa indikator motivasi dan kesempatan kerja merupakan faktor dominan yang mempengaruhi minat peserta didik perempuan masuk ke SMK Negeri 6 Bandar Lampung.
Kata kunci: minat, peserta didik, perempuan
References
Djaali. 2007. Psikologi Pendidikan. Bumi Aksara: Jakarta.
Desmita. 2012. Psikologi Perkembangan Peserta Didik. PT. Remaja Rosdakarya: Bandung.
Fakih M. 2008. Analisis Gender dan Transformasi Sosial. Insist Press: Jakarta.
Sholeh A.R. 2004. Psikologi, Pengantar dalam Prespektif Islam. Kencana: Jakarta.
Uno. H.B. 2013. Teori Motivasi dan Pengukurannya. Bumi Aksara: Jakarta.
Refbacks
- There are currently no refbacks.