Analysis of the Use of the Tikrar Wa Tadrib Method in Learning to Write Simple Arabic Sentences

Zahra - Afifa

Abstract


Until now, writing problems still occur in learning Arabic. Various difficulties were experienced by students both in terms of linguistics and non-linguistics. This is because writing is the highest skill in learning Arabic. In addition, the factor of differences in the educational background is still a problem in learning Arabic. It requires directed learning stages and appropriate learning methods to develop students' skills. Then came the Tikrar Wa Tadrib method to make it easier for students to learn Arabic even though they have diverse educational backgrounds. This research aims to describe how the planning, process, and evaluation of learning when using the Tikrar Wa Tadrib method in learning to write simple sentences in Arabic using a qualitative descriptive method. The results of this study indicate that teachers carry out lesson planning by making a lesson plan and syllabus. In the process, the activities of reading nazam, repeating material, and increasing practice are the main parts of using the Tikrar Wa Tadrib method. Evaluation of the use of these methods is carried out directly. The results of using this method show that 93% of student scores are in a good category and the level of student understanding reaches 75-90%.


Full Text:

PDF

References


Alfath, K. (2019). Teknik Pengolahan Hasil Asesmen: Teknik Pengolahan Dengan Menggunakan Pendekatan Acuan Norma (PAN) dan Pendekatan Acuan Patokan (PAP). AL-MANAR: Jurnal Komunikasi dan Pendidikan Islam, 8(1), 1-28.

Bakhtiar, S. A. (2020). Peningkatan Kemampuan Dan Kinerja Guru Dalam Upaya Menetapkan Kriteria Ketuntasan Minimal (Kkm) Di Min 5 Kota Banda Aceh Provinsi Aceh Tahun Pelajaran 2019/2020. Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas X Teknik Sepeda Motor SMK Negeri 4 Banda Aceh pada Kompetensi Alat-Alat Ukur dengan Menggunakan Job Sheet, 5(3), 42.

Ananda, R. (2019). Perencanaan pembelajaran. Lembaga Peduli Pengembangan Pendidikan Indonesia (LPPPI).

Asyrofi, A., & Pransiska, T. (2021). Teori-Teori Pembelajaran Bahasa Arab. Yogyakarta: Pustaka Ilmu.

Bararah, I. (2017). Efektifitas perencanaan pembelajaran dalam pembelajaran pendidikan agama islam di sekolah. Jurnal Mudarrisuna: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 7(1), 131-147.

Farid, M., Wahab, A., & Ansar, A. (2022). Analisis Kesulitan Belajar Bahasa Arab Siswa Kelas IX Di SMP IT Insan Cendikia Makassar. Education and Learning Journal, 3(1), 36-44.

Hasanah, H. (2017). Teknik-Teknik Observasi (Sebuah Alternatif Metode Pengumpulan Data Kualitatif Ilmu-Ilmu Sosial). Jurnal At-Taqaddum, 8(1), 21-46.

Hervina, L., & Isman, N. (2022). Kesalahan Populer dalam Kemahiran Menulis Bahasa Arab di STIBA Arraayah Sukabumi. Maharaat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 4(2), 137-154.

Ikhwan, A. I., & Ali, M. (2021). Problematika Evaluasi Pembelajaran Bahasa Arab Di Masa Pandemi Covid-19. Al-Ma ‘rifah, 18(2), 121-126.

Ismira, I., As Sayfullooh, I., Jendriadi, J., & Melindawati, S. (2022). Analisis Penggunaan Metode Tikrar Pada Pembelajaran Tatap Muka Terbatas Menghafal Hadis Di Kelas 5 Sdit Syahiral Ilmi Bukit Tinggi. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(3).

Jamali, H. N., Rahman, A. A., Azizan, K. F. K., & Isa, S. N. M. (2017). Pemantapan tahap kemahiran asas bahasa Arab melalui kajian tindakan. Jurnal Sultan Alauddin Sulaiman Shah, 29-43.

Kementrian Agama Republik Indonesia. (2013). Kurikulum Madrasah 2013 Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Dan Bahasa Arab. Jakarta: Kemenag.

Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. (2018). Perubahan Atas Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 58 Tahun 2014 Tentang Kurikulum 2013 Sekolah Menengah Pertama/Madrasa Tsanawiyah. Jakarta: Kemdikbud.

Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. (2022). Standar Proses Pada Pendidikan Anak Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar, dan Jenjang Pendidikan Menengah. Jakarta: Kemdikbud.

Khotimah, H. (2016). Analisis Problematika Pembelajaran Kemahiran Menulis Kalimat Sederhana Bahasa Arab: Studi Analisis Deskirptif Pada Siswa Kelas VIII B MTs Almusyawarah Lembang (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia).

Kristin, F. (2016). Analisis model pembelajaran discovery learning dalam meningkatkan hasil belajar siswa SD. Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 2(1), 90-98.

Kusuma, M. (2010). Evaluasi Pendidikan. Jakarta: PT Multi Kreasi Satudelapan.

Makrufah, Y. K. (2019). Kitabah Sebagai Media Komunikasi Tulisan. Jurnal Semnasbama, 3, 585-592.

Mudrikah, S., Pahleviannur, M. R., Surur, M., Rahmah, N., Siahaan, M. N., Wahyuni, F. S. & Nurhayati, R. (2021). Perencanaan Pembelajaran di Sekolah: Teori dan Implementasi. Sukoharjo: Pradina Pustaka.

Nasution, M. K. (2017). Penggunaan metode pembelajaran dalam peningkatan hasil belajar siswa. Jurnal Studia Didaktika, 11(01), 9-16.

Pamessangi, A. A. (2019). Analisis Kesulitan Belajar Bahasa Arab Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Palopo. Al Ibrah: Journal of Arabic Language Education, 2(1).

Qurtubi, M., & Hudi, S. (2020). Peran Kiai dalam Mengembangkan Kurikulum Lokal di Pesantren Nurul Islam 1 Jember. JURNAL Pendidikan Dan Kajian Aswaja, 6(1).

Rathomi, A. (2020). Maharah Kitabah Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Tarbiya Islamica, 8(1), 1-8.

Rusdi, R., Muthmainnah, S., & Kurniati Asr, W. (2020). Analisis Kesalahan Penggunaan Isim Isyarah Dalam Menulis Kalimat Sederhana Bahasa Arab Siswa Kelas X Smk Muhammadiyah Bungoro Kabupaten Pangkep (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Makassar).

Syahputra, A. T., Nurjannah, N., & Arsyam, M. (2020). Pemberian Skor Dan Sistem Penilaian Dalam Pembelajaran. Jurnal Pendidikan, 2(1), 1-8

Sudaryono. (2019). Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Mix Method. Depok: Kharisma Putra Utama Offset.

Sugiyono. (2009). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sujani, E. H., & Munastiwi, E. (2022). Manajemen Tadrib Asatidz Dalam Mengembangkan Kemampuan Pedagogik Guru. Jurnal Isema: Islamic Educational Management, 7(1), 63-74.

Surya, H. (2014). Cara cerdas (smart) mengatasi kesulitan belajar. Elex Media Komputindo.

Supriadi, R., & Fitriyani, N. (2021). Analisis Kesesuaian Buku Teks Bahasa Arab Berbasis Keterbacaan Menggunakan Ketentuan Fog Index. Arabi: Journal of Arabic Studies, 6(1), 105-118.

Susilawati, S., & Syaripah, S. (2019). Analisis Pelaksanaan Evaluasi Pembelajaran Berbasis Tematik di Madrasah Ibtidaiyah Kabupaten Rejang Lebong. Jurnal Ar-Riayah: Jurnal Pendidikan Dasar, 3(1), 1-22.

Yahya, M., Maftuhati, M., Mustofa, A. H., & Arifa, Z. (2021). Online-based Arabic learning management during the Covid-19 pandemic era: plan, implementation, and evaluation. Al-Ta'rib: Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Palangka Raya, 9(1), 85-98.




DOI: http://dx.doi.org/10.23960%2Fjiip.v5i1.27066

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Jurnal Inovatif Ilmu Pendidikan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Inovatif Ilmu Pendidikan that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.