PERBANDINGAN SIKAP SOSIAL SISWA ANTARA TSTS DAN TPS PADA MATA PELAJARAN IPS TERPADU

Ahmad Irvan, Yon Rizal, Pujiati Pujiati

Abstract


This study aimed to compare the social attitudes of student by using TSTS and TPSmodel against social attitudes of student in the subject of IPS Terpadu. The method used was the experimental method with a comparative approach. The population was all ofthe seven grade students amounted to 140 students to 54 students that were determined by cluster random sampling. Hypothesis testing was using multivariate analisis of variance and t-test of two independent samples. The result showed that: (1) there are differences in students social attitude using TSTS learning model type and TPS,(2)honest attitude of student in TSTS models is higher than in theTPS model, (3)responsibility attitude of student in TSTSmodelsis lower than in TPS models. (4)the attitude of cooperation of student in TSTSmodels is higher than in the TPSmodel,(5)confident attitude of student in TSTS models higher than in theTPS model and (6)mannered attitude of students in TSTS models is higher than in theTPS model.

Penelitian ini bertujuan untuk membandingkan sikap sosial siswa dengan menggunakan model TSTS dan Model TPS terhada sikap sosial siswa pada mata pelajaran IPS Terpadu kelas VII. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode penelitian eksperimen dengan pendekatan komparatif. Populasi dalam penelitian ini seluruh siswa kelas VII yang berjumlah 140 siswa dan sampel berjumlah 54 siswa. Hasil penelitian menunjukan bahwa: Sikap jujur siswa pada model TSTS lebih tinggi dibandingkan pada model TPS, Sikap tanggung jawab siswa pada model TPS lebih tinggi dibandingkan pada model TSTS. Sikap kerjasama siswa pada model TSTS lebih tinggi dibandingkan pada model TPS. Sikap percaya diri siswa pada model TSTS lebih tinggi dibandingkan pada model TPS dan sikap santun siswa pada model TPS lebih tinggi dibandingkan pada model TSTS.

Kata kunci: TSTS, TPS, sikap sosial


Full Text:

PDF

References


Arikunto, Suharsimi. 2008. Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara

Dimyati dan Midjiono. 2006. Belajar dan pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta

Huda, Miftahul. 2013. Coperative Learning, Metode, Teknik, Struktur dan Model Penerapan. Yogyakarta: Pusata Belajar.

Imas dan Berlin. 2013. Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta: Kata pena

Isjoni, H. 2011. Pembelajaran Kooperatif Meningkatkan Kecerdasan Komunikasi Antara Peserta Didik. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Nurhadi, dkk. 2004. Pembelajaran Kontekstual dan Penerapannya dalam KBK. UM Press:. Malang

Sani, Ridwan Abdullah. 2013. Inovasi Pembelajaran.Jakarta: PT Bumi Aksara

Sudjana. 2005. Metode Statistika. Bandung: Tarsito

Sugiyono. 2013. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D). Bandung: Alfabeta




DOI: http://dx.doi.org/10.23960%2F9939

Refbacks

  • There are currently no refbacks.