PENINGKATAN KETERAMPILAN SOSIAL MENGGUNAKAN TIMETOKEN DAN STAD DENGAN MEMPERHATIKAN SIKAP TERHADAP PELAJARAN

Shindi Karina Putri, Edy Purnomo, Yon Rizal

Abstract


The purpose of this study is to prove the effectiveness of the cooperative time token learning and STAD in improving social skill and to pay attention on the attitudes toward social studies. The method used is a quasi-experimental. Hypothesis testing using anava and t-test. Based on the research, it is found that (1) There is a social skill difference between students who were taught using Time Token and STAD in social studies, (2) for students who have a positive attitude, learning models Time Token more effective than STAD in improving social skills, (3) for students who have a negative attitude, STAD learning model is more effective than Time Token in improving social skills, (4) There is an interaction between the choice of using certain models of learning and students' attitudes on social studies towards student's social skills, (5) There is a social skill difference between students who have a positive attitude and negative on social studies.

Tujuan penelitian ini untuk mengetahui efektivitas model pembelajaran Time Token dan STAD dalam meningkatkan keterampilan sosial dengan memperhatikan sikap terhadap mata pelajaran IPS. Metode yang digunakan adalah eksperimen semu. Pengujian hipotesis menggunakan anava dan uji-t. Berdasarkan hasil penelitian ditemukan (1) adanya perbedaan keterampilan sosial antara model pembelajaran Time Token dan STAD pada mata pelajaran IPS, (2) bagi siswa yang memiliki sikap positif, model pembelajaran Time Token lebih efektif dibandingkan STAD dalam meningkatkan keterampilan sosial, (3) bagi siswa yang memiliki sikap negatif, model pembelajaran STAD lebih efektif dibandingkan Time Token dalam meningkatkan keterampilan sosial, (4) terdapat interaksi antara penggunaan model pembelajaran dan sikap siswa pada mata pelajaran IPS terhadap keterampilan sosial pada siswa, (5) ada perbedaan keterampilan sosial antara siswa yang memiliki sikap positif dan negatif pada mata pelajaran IPS.

Kata kunci: keterampilan sosial, sikap terhadap mata pelajaran ips terpadu, stad, time token.


Full Text:

PDF

References


Arikunto, Suharsimi. 2013. Manajemen Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

Djaali. 2013. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Maryani, Enok. 2011. Pengembangan program pembelajaran IPS untuk Peningkatan Keterampilan Sosial. Bandung: Alfabeta.

Rusman. 2012. Model-model pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.

Sugiyono. 2009. Statistik Untuk Penelitian. Bandung: Tarsito.




DOI: http://dx.doi.org/10.23960%2F7537

Refbacks

  • There are currently no refbacks.