STUDI PERBANDINGAN HASIL BELAJAR EKONOMI SISWA MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN NHT DAN GI
Abstract
This study have a purpose to know: 1) difference result of study economic through cooperative learning NHT (Numbered Head Together) with GI (Group Investigation). 2) average result of study economic which using cooperative learning NHT (Numbered Head Together) more higher than GI (Group Investigation). This study used an experimental method with a comparative approach. Means of collecting data in the form of a multiple choice test of 40 questions for 64 students. The results showed: a) there are differences in learning outcomes economy through NHT (Numbered Head Together) cooperative learning model with GI (Group Investigation). This is indicated by the aquired sig. of 4.120 > 1.84. b) average learning outcomes using cooperative learning type NHT (Numbered Head Together) more higher than GI (Group Investigation). It is showes premises 4.120 > 1.84.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui: 1) perbedaan hasil belajar ekonomi melalui model pembelajaran kooperatif tipe NHT (Numbered Head Together) dengan GI (Group Investigation). 2) rata-rata hasil belajar ekonomi yang menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe NHT (Numbered Head Together) lebih tinggi dibandingkan GI (Group Investigation). Penelitian ini menggunakan metode eksperimen dengan pendekatan komparatif. Alat pengumpul data berupa tes pilihan ganda sebanyak 40 soal kepada 64 siswa. Hasil penelitian menunjukkan; a) ada perbedaan hasil belajar ekonomi melalui model pembelajaran kooperatif tipe NHT (Numbered Head Together) dengan GI (Group Investigation). Hal ini ditunjukkan dengan diperoleh Sig. sebesar 4,120 > 1,84. b) rata-rata hasil belajar ekonomi yang menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe NHT (Numbered Head Together) dengan GI (Group Investigation). Hal ini ditunjukkan dengan 4,120>1,84.
Kata kunci : hasil belajar, gi, nht.
Full Text:
PDFReferences
Arikunto, Suharsimi. 2005. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan Edisi Revisi. Jakarta : PT. Bumi Aksara
Arikunto, Suharsimi. 2006. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta : PT. Rineka Cipta
Arikunto, Suharsimi. 2008. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta : PT. Bumi Aksara
Arikunto, Suharsimi. 2010. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta : PT. Rineka Cipta
Djamarah, Syaiful Bahri dan Aswan Zain. 2006. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta : PT. Rineka Cipta
Isjoni. 2013. Cooperative Learning Mengembangkan Kemampuan Belajar Berkelompok. Bandung : Alfabeta
Sugiyono. 2005. Metode Penelitian Bisnis. Bandung : Alfabeta
Sukardi. 2003. Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta : PT. Bumi Aksara
DOI: http://dx.doi.org/10.23960%2F4953
Refbacks
- There are currently no refbacks.