HUBUNGAN LOCUS OF CONTROL DAN MOTIVASI BERPRESTASI DENGAN SELF EFFICACY DAN MINAT BERWIRAUSAHA

wulan oktabriyantina

Abstract


The purpose of this research is to know the correlations between locus of control and achievement motivation with self-efficacy and students’ interest in entrepreneurship economics education. The population in this study were students of economic education class of  2010,2011,2012 and 2013 with the total were 357 students while the sample of 148 students were determined using Cochran formula and multistage cluster sampling techniques. The method used was descriptive associative method with an ex post facto approach and survey. The hypothesis was tested using linear regression with path analysis. The results showed that: (1)There is a correlation between locus of control and interest in entrepreneurship; (2)There is a correlation between achievement motivation and interest in entrepreneurship; (3)There is no correlation between achievement motivation and locus of control; (4)There is a correlation between locus of control and self efficacy; (5)There is a correlation between achievement motivation and self efficacy;(6)There is a correlation between self efficacy and interest in entrepreneurship.

 

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara locus of control dan motivasi berprestasi dengan self efficacy dan minat berwirausaha mahasiswa Pendidikan Ekonomi. Populasi dalam penelitian ini adalah mahasiswa Pendidikan Ekonomi angkatan 2010,2011,2012 dan 2013  yang berjumlah 357 dengan sampel 148 mahasiswa yang ditentukan menggunakan rumus Cochran dan teknik multistage cluster sampling. Metode yang digunakan adalah metode deskriptif asosiatif dengan pendekatan ex post facto dan survey. Pengujian hipotesis menggunakan uji regresi linear dengan analisis jalur. Hasil penelitian menunjukkan bahwa: (1)Terdapat hubungan antara locus of control dengan minat berwirausaha; (2)Terdapat hubungan antara motivasi berprestasi dengan minat berwirausaha; (3)Tidak terdapat hubungan antara locus of control dengan motivasi berprestasi; (4)Terdapat hubungan antara locus of control dengan self efficacy; (5)Terdapat hubungan antara motivasi berprestasi dengan self efficacy; (6)Terdapat hubungan antara self efficacy dengan minat berwirausaha.

Kata kunci : LOC, minat, motivasi, self efficacy


Full Text:

PDF

References


A.M, Sardiman. 2009. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada

Arikunto, Suharsimi. 2009. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Akasara

Azwar, Saifuddin. 2013. Penyusunan Skala Psikologi. Yogyakarta: Pustaka Belajar

Bandura, Albert. 1997. Self-efficacy: The Exercise of control. Freeman

Djiwandono, S.. 2002. Psikologi Pendidikan. Jakarta: PT. Gramedia Widiasarana Indonesia

Freederick HH, Kuratko DF, Hodgetts RM. 2006. Entrepreneurship: Theory Process And Practice. Australia: Thomson

Indarti, Nurul dan Rokhima Rostiani. Intensi Kewirausahaan Mahasiswa Studi Perbandingan Antara Indonesia, Jepang Dan Norwegia, Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Indonesia; vol. 23. No. 4, oktober 2008

Lee C & Bobko P.1994. Self efficacy belief: comparison of five measures. Journal of applied psychology, vol. 79 : hal 364-369

Merli, Puspita. 2008. Pengaruh Lingkungan Belajar Terhadap Motivasi Belajar Siswa Ditinjau Dari Locus Of Control: Survei Pada Siswa Kelas XII SMA Di Kotamdya Yogjakarta. Skripsi. Universitas Sanata Dharma

Nasution, Amin Hamzah.1993. Berbagai Pendekatan Dalam Proses Belajar. Jakarta: Bumi aksara

Philip J.M & Gully S.M.1997.Goal Orientation, ability, need for achievement and locus of control in the self efficacy and goal setting process.journal of applied psychology, vol. 82: hal 792-805

Rahayu, Diah Monica. 2010. Pengaruh Locus of Control Dan Lingkungan Belajar Terhadap Hubungan Antara Motivasi Belajar Dengan Prestasi Belajar. Skripsi. Universitas Sanata Dharma

Saputri, Arsyie. 2012. Hubungan Motivasi Berprestasi Dengan Minat Wirausaha Mahasiswa Program Studi Pendidikan Administrasi Perkantoran Universitas Negeri Medan Tahun Ajaran 2011/2012. Skripsi. Universitas Negeri Medan

Slameto. 2010. Belajar dan Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rienika cipta

Sugiyono. 2010. Metode Penelitian Kuantitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta




DOI: http://dx.doi.org/10.23960%2F4249

Refbacks

  • There are currently no refbacks.