PERBANDINGAN MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED INSTRUCTION DAN MAKE A MATCH
Abstract
This research aimed to determine whether there is a difference between the use of problem-based instruction and make a match models against students' economic learning outcomes and to determine differences in the effectiveness of the use of problem based instruction learning model and make a match the learning outcomes of economics class XI SMA Negeri 1 Sumberjaya. The method used in this study is the method of comparative research with experimental approaches. The test results of the first hypothesis with ANOVA test obtained Sig. 0.016<0.05 indicates that there are differences between students' economic learning outcomes with treatment of problem based learning model of instruction and make a match learning models. As for the second hypothesis with manual calculations using formulas obtained results is 1.02, which means that the effectiveness of the use of problem-based instruction model is more effective than make a match models.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah ada perbedaan antara penggunaan model problem based instruction dan make a match terhadap hasil belajar ekonomi siswa dan untuk mengetahui perbedaan efektivitas penggunaan model pembelajaran model problem based instruction dan make a match pada hasil belajar ekonomi kelas XI SMA Negeri 1 Sumberjaya. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode penelitian komparatif dengan pendekatan eksperimen. Hasil uji hipotesis yang pertama dengan uji Anava diperoleh Sig. 0,016 < 0,05 menunjukkan bahwa ada perbedaan hasil belajar ekonomi antara siswa dengan perlakuan model pembelajaran problem based instruction dan model pembelajaran make a match. Sedangkan untuk hipotesis kedua dengan perhitungan manual menggunakan rumus diperoleh hasil keefektifan adalah 1,02 yang artinya penggunaan model problem based instruction lebih efektif dibandingkan model make a match.
Kata kunci: hasil belajar, make a match, problem based instruction
Full Text:
PDFReferences
Alwi, Hasan. 2003. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Balai Pustaka: Jakarta
Arikunto, Suharsimi. 2006. Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Bumi Aksara, Jakarta
Arikunto, Suharsimi. 2002. Prosedur Penelitian. Rineka Cipta: Jakarta.
Dimyati dan Mudjiono, 2006. Belajar dan Pembelajaran. Rineka Cipta: Jakarta.
Djamarah, Syaiful Bahri dan Aswan Zain. 2006. Strategi Belajar Mengajar. Rineka Cipta: Jakarta.
Slavin. 2010. Cooperative Learning. Teori, Riset dan Praktik. Bandung :Nusa Media.
Sudjana. 2002. Metoda Statistika. Tarsito. Bandung.
Sudjana, Nana. 2008. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Remaja Rosdakarya. Bandung.
Sugiono. 2010. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung : Alfabeta.
Suyatno, 2009. Menjelajah Pembelajaran Inovatif. Sidoarjo: Masmedia Buana Pustaka
DOI: http://dx.doi.org/10.23960%2F2928
Refbacks
- There are currently no refbacks.