Studi Komparatif Hasil Belajar Ekonomi Menggunakan Model Pembelajaran PBL, PjBL, Discovery Learning, dan Inquiry Learning

Sarah Rizki Maulidia, Tedi Rusman, Nurdin Nurdin

Abstract


The background of this research is a lack of the student’s economic studying results in which the student’s learn with common model of studying and as a result, the student’s became passive learners. This research purpose is to achieve a comparison of economic studying results between using Problem Based Learning, Project Based Learning, Discovery Learning, dan Inquiry Learning. This research population is all of XI IPS class SMA Perintis 1 Bandar Lampung students academic year of 2018/2019  including three classes with 95 students. This research is using Cluster Random Sampling technique and One Way Anova method for the hypothesis testing.This research results showed that there are differences of economic learning results between students which using Problem Based Learning with Project Based Learning, Discovery Learning and Inquiry Learning.

Penelitian ini dilatarbelakangi oleh belum optimalnya hasil belajar ekonomi siswa yang pembelajarannya menggunakan model pembelajaran yang sudah biasa dimana membuat siswa menjadi tidak aktif dalam proses pembelajaran. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbandingan hasil belajar ekonomi antara siswa yang diajar menggunakan model pembelajaran Problem Based Learning, Project Based Learning, Discovery Learning, dan Inquiry Learning. populasi pada penelitian ini adalah seluruh siswa kelas XI IPS SMA Perintis 1 Bandar Lampung tahun pelajaran 2018/2019 yang terdiri dari 3 kelas sebanyak 95 siswa. Pengambilan sample dalam penelitian ini dilakukan dengan teknik Cluster random sampling. Pengujian hipotesis menggunakan tes One Way Anova. Hasil penelitian menunjukkan: Ada perbedaan hasil belajar ekonomi antara siswa yang menggunakan model pembelajaran Problem Based Learning dengan Project Based Learning, Discovery Learning dan Inquiry Learning.


Full Text:

PDF

References


Djamarah, 2010. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Majid, Abdul. 2014. Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: Interes Media.

Komalasari, Kokom. 2010. Pembelajaran Konstektual. Bandung: PT. Refika Aditama.

Roestiyah. 2012. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: PT. Rineka Cipta.




DOI: http://dx.doi.org/10.23960%2F17583

Refbacks

  • There are currently no refbacks.