Perbandingan Soft Skill Model Pembelajaran GI Dan TAI Dengan Memperhatikan Keterampilan Sosial
Abstract
The purpose of study was to determine differences in Soft Skill learning model Group Investigation and Team Assisted Individualization with respect to social skills. The method used in research is a comparative method with the experimental approach. Hypothesis testing using t-test formula two independent sampels and analysis of variance of two roads. The result showed (1) There is a significant difference between soft skill students use learning group investigation compared to using models of learning team assisted individualization (2) soft skill that students use a model group investigation of higher compared to model team asisste individualization for students who have high social skills (3) soft skill that students use a model group investigation are lower compared to model team asisste individualization for students who have low social skills (4) there is interaction between the models of learning and social skills of against the soft skill on the accounting subjects.
Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui perbedaan soft skill dengan model Group Investigation (GI) dan Team Assisted Individualization (TAI) dengan memperhatikan keterampilan sosial siswa. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode komparatif dengan pendekatan eksperimen. Pengujian hipotesis menggunakan rumus t-test dua sampel independen dan analisis varian dua jalan. Hasil analisis data menunjukkan (1) Ada perbedaan yang signifikan soft skill antara siswa menggunakan model pembelajaran group investigation dibandingkan dengan model pembelajaran team assisted individualization (2) Soft skill siswa yang menggunakan model group investigation lebih tinggi dibandingkan dengan model team assisted individualization bagi siswa yang memiliki keterampilan sosial tinggi (3) Soft skill siswa yang menggunakan model group investigation lebih rendah dibandingkan dengan model team assisted individualization bagi siswa yang memiliki keterampilan sosial rendah (4) Ada interaksi antara model pembelajaran dan keterampilan sosial terhadap soft skill pada mata pelajaran akuntansi.
Kata Kunci : soft skill, group investigation, team assisted individualization, keterampilan sosial
Full Text:
PDFReferences
Arikunto, Suharimi. 2010. Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta.
Cartledge, G. Milburn, J.F. 1995. Teaching Social Skill to Children and Youth: Innovative Approaches (3rd ed) Allyn and Bacon. Vol 143-149.
Elfindri dkk. 2011. Soft Skills untuk Pendidik. Jakarta: Baduose Media.
Hargie et all. (1998) Social Skill and Communication New York: Springer Publishing Company.
Hasanudin, (2011). Hubungan Antara Keterampilan Sosial dan Sikap Kreatif Dengan Religiusitas Sebagai Variabel Mediator. Jakarta: Universitas Indonesia.
Isjoni, (2014). Cooperatif Learning. Bandung: Alfabeta.
Maryani, Enok. 2011. Pengembangan Program Pembelajaran IPS untuk Peningkatan Keterampilan Sosial. Bandung: Alfabeta.
Nazir. (1998). Metode Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.
Slavin, Robert E. 2009.Cooperative Learning: Teori, Riset, dan Praktik. Bandung : Nusa Media
Sudjarwo dan Basrowi. 2009. Manajemen Penelitian Sosial. Bandung: CV. Mandar Maju.
Sugiyono.2010.Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta:Raja Grafindo Persada.
Sutirman.2013.media & Model-Model Pembelajaran Inovatif. Yogyakarta:Graha Ilmu.
DOI: http://dx.doi.org/10.23960%2F16422
Refbacks
- There are currently no refbacks.