Pengaruh Model Jigsaw Berbantu Game Tic Tac Toe Terhadap Aktivitas Dan Hasil Belajar

Cempaka Sari Chrisdaniar, Darlen Sikumbang, Rini Rita T. Marpaung

Abstract


This study discusses the learing and cognitive learning outcomes of grade VIII students at SMP Negeri 4 Bandar Lampung by using a jigsaw cooperative learning model assisted with tic tac toe games. The research sample was taken from participants with purposive sampling technique obtained by 38 students who were received from 2 classes. Students activities were analyzed descriptively, while the prettest-posttest and n-Gain values were analyzed by Independent Sample t-test. The results showed that the application of the jigsaw cooperative learning model assisted with the tic tac toe game on the material of the human digestive system, involved and students’ activity average of 75,6 with good and significant participants on learning outcomes of 0,025.

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh aktivitas dan hasil belajar kognitif peserta didik kelas VIII di SMP Negeri 4 Bandar Lampung dengan menggunaan model pembelajaran kooperatif tipe jigsaw berbantu game tic tac toe. Sampel penelitian diambil dari populasi dengan teknik purposive sampling yang berjumlah 38 peserta didik yang berasal dari 2 kelas. Aktivitas peserta didik dianalisis secara deskriptif, sedangkan nilai pretest-posttest dan n-Gain dianalisis dengan Independent Sample t-test. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penerapan model pembelajaran kooperatif tipe jigsaw berbantu game tic tac toe pada materi sistem pencernaan manusia, berpengaruh terhadap presentase rata-rata aktivitas peserta didik yaitu 75,6 dengan kriteria baik dan signifikan terhadap hasil belajar kognitif yaitu 0,025.

Kata kunci: aktivitas belajar, hasil belajar, sistem pencernaan manusia, jigsaw, game tic tac toe


Full Text:

PDF

References


Aycox, F. (1997). Games We Should Play In School: a Revealing Analysis of the Social Forces In the Classroom and What to do About Them: a Proven Social Skill Curiculum That Include Over 75 Interactive, Fun Social Gamees. Edition USA: Front Row Experience.

Dimyati dan Mudjiono. (2009). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Fadliyani, M dan Sarong, M. A. (2014). Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Pada Konsep Sistem Pencernaan Makanan Manusia Terhadap Hasil Belajar Siswa SMA Negeri 1 Sakti Kabupaten Pidie. Jurnal Biotik. 2 (1): 20.

Isjoni. (2010). Cooperative Learin Efektifitas Pembelajaran Kelompok. Bandung: Alfabeta.

Jarred, A. R dan Bachtiar, S. (2017). Aktivitas dan Hasil Belajar Kognitif Siswa Meningkat Melalui Penerapan Model Jigsaw. Jurnal Biologi dan Pembelajaran. 4 (1): 31.

Juanda, E. A. (2012). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Game Tic Tac Toe Dalam Upaya Meningkatkan Pemahaman Konsep Pada Mata Pelajaran Keterampilan Elektronika Dasar. Bandung: UPI.

Martinis, Y. (2013). Strategi & Metode Dalam Model Pembelajaran Referensi. Jakarta: GP. Press Group.

Ngalim, P. (2011). Ilmu Pendidikan Teoretis dan Praktis. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Rifai, M. (2011). Politik Pendidikan Nasional. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Rusman. (2014). Model-Model Pembelajaran Pengembangan dan Pemanfaatannya. Jakarta: PT. Raja Grafindo.

Shohimin, A. (2018). 68 Model Pembelajaran Inovatif Dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Trianto. (2010). Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta: Bumi Aksara.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Jurnal Bioterdidik Wahana Ekspresi Ilmiah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Bioterdidik: Wahana Ekspresi Ilmiah that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.