Hubungan Antara Efikasi Diri Dengan Perilaku Plagiarisme Akademik Pada Siswa SMA

Erminia Adestyani, Yusmansyah Yusmansyah, Ratna Widiastuti

Abstract


This study aims to determine the relationship between self-efficacy and academic plagiarism behavior in SMA Negeri 1 Punggur class XI students in 2019/2020.The method in this study is a quantitative method.The population was 292 students with a sample of 158 students taken using the Random Sampling technique.Data collection techniques using self-efficacy scale and academic plagiarism scale.The results of data analysis using the Product Moment correlation test obtained r count: -0.508> rtable: 0.155 which means that Ho is rejected and Ha is accepted.The conclusion of the study is that there is a significant and negative relationship between self-efficacy and academic plagiarism behavior in class XI students in SMA Negeri 1 Punggur 2019/2020 Academic Year.This means that the higher the efficacy students have, the lower the plagiarism behavior they have, and conversely the lower the self-efficacy the students have, the higher the plagiarism behavior they have.

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara efikasi diri dengan perilaku plagiarisme akademik pada siswa kelas XI SMA Negeri 1 Punggur tahun pelajaran 2019/2020. Metode dalam penelitian ini adalah metode kuantitatif. Populasi berjumlah 292 siswa dengan sampel berjumlah 158 siswa yang diambil menggunakan teknik random sampling. Teknik pengumpulan data menggunakan skala efikasi diri dan skala plagiarisme akademik. Hasil analisis data menggunakan uji korelasi product moment diperoleh rhitung:-0,508 dan rtabel:0,155 atau rhitung>rtabel, yang berarti bahwa Ho ditolak dan Ha diterima. Kesimpulan  penelitian  adalah terdapat hubungan yang signifikan dan negatif  antara efikasi diri dengan perilaku plagiarisme akademik pada siswa kelas XI di SMA Negeri 1 PunggurTahunPelajaran 2019/2020. Hal ini berarti semakin tinggi efikasi diri yang dimiliki siswa maka akan semakin rendah perilaku plagiarisme akademik dalam dirinya, dan sebaliknya semakin rendah efikasi diri yang dimiliki oleh siswa maka akan semakin tinggi perilaku plagiarisme akademiknya.

Kata kunci: efikasi diri, hubungan, perilaku plagiarisme


Full Text:

PDF

References


Aryani, F. (2014) . Model Character De-velopment Training CDT untuk Me-ningkatkan Perilaku Anti Plagiat Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 47 (1), 21-28

Bandura, A. ( 2007). Self-Efficacy: The Exer-cise of Control. New York: W.H. Freeman and Company.

Kazem, B,. & Hazan, K. (2011) . Predicting Academic Cheating Among The Fifth Grade Students: The Role Of Self-Eficacy And Academic Self-Handicapping. Journal Of Life Sci. Biomed. 2, 1-6

Blechino., & Weremko. (2011). Academic Cheating Is Contagious; The In-fluence Of The Presence Of Other On Honestly. A Study Report. In-ternationalJournal Of Aplied Psy-chology. 1 (1).14-19.

Cvtkovic, B., & Anderson. (2010). Stop Plagiarism:A Guide To Under-standing And Prevention. Chicago: Neal Schuman Publisher, Inc.

Finn, K.V., & Frone, M . (2014). Academic performance Ad cheating: moderating role of school identification And self efficacy .journal of edicational research. 97(3)

Huda, N . (2008). Hubungan Atara Self Efficacy Dengan Kecemasan Dalam Menghadapi Dunia Kerja.Jurnal Psi-kologi. UMM

Ison, D. (2014). Does The Online Envi-ronment Promote Plagiarism? A Comparative Study Of Dissertations From Brick-And-Mortar Versus Online Institutions. Journal Of Online Learning & Teaching,10(2),272–281.Https://Doi.Org/10.1007/S10805-015-9233-7

Janah, E. (2013). Hubungan Antara Self-Efficacydan Kecerdasan Emosional dengan Kemandirian pada Remaja.Persona, Jurnal Psikologi Indonesia Vol. 2, No. 2, Hlm. 278-287.

Mardiana, C. (2008). Hubungan Antara Self-Efficacy Dalam Menghadapi Ujian Dengan Kecenderungan Menyontek (Plagiat) PadaMa-hasiswa Semester Akhir. Tesis.

Pudjiastuti, E . (2012). Hubungan Self Effi-cacy Dengan Perilaku Menyontek Mahasiswa Psikologi.Jurnal Mim-bar: 28 (1) : 103-111

Rachmad, E . (2010). Fenomena Pla-giarisme di Kampus.Jurnal Wa-spada. Medan. Vol. 17 No. 3 /Desember 2006.Website University ofSouthAustralia:http://www.unisa.edu.au/adminfo/policies/manual/misconduct.htlm.

Sentleng, M. P., & King, L. (2012). Plagiarism Among Undergraduate Students In The Faculty Of Aplied Science At A South African Higher Education Institution .south Africanjournals of libraries And informAtion science . 78 (1).57-67

Sungur, S,. & Tekkaya,C. (2006). Effect Of Problem Basic Learning And Traditional Instruction On Self Re-gulated Learning. The journal of education research , heldref pub-lication, 99,307-317.

Zamrakita, M. Carlos., & M, Nisfiannor. (2006). Hubungan Self-Efficacy, Penyesuaian Diri, dan Keterampilan Belajar Sebagai Indikator Prestasi Akademik Mahasiswa, dalam “Jurnal Prhonesis”, Fakultas Psi-kologi Uni-versitas Taruma Negara Jakarta, Vol. 8, Hlm.198


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.