Identifikasi Stresor Akademik pada Mahasiswa Tahun Ketiga

Ayu Tarwiyah, Shinta Mayasari, Moch. Johan Pratama

Abstract


The problem of this research was “What are the high academic stressors on the students?” this research aimed to identify the most dominant academic stressors on the third year students of Faculty of Teacher Training and Education at University of Lampung in the academic year 2019/2020. The reasearch method was a qualitative research with as many as 265 students. Data collection techinque of this research used a questionnaire through online survey. Data analysis used a coding. The result of this research indicated that the most dominant academic stressors on the third year students of Faculty of Teacher Training and Education at University of Lampung in the academic year 2019/2020 was the assignment with the topic of the number of assignments, the lecture process which was on the topic of the irregular lecture schedules.

Permasalahan dalam penelitian ini adalah “Apa saja stressor akademik pada mahasiswa yang tinggi?” Tujuan penelitian ini adalah untuk mengidentifikasi stressor akademik yang paling dominan pada mahasiswa tahun ketiga Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Lampung tahun akademik 2019/2020. Metode penelitian bersifat kualitatif dengan subjek sebanyak 265 mahasiswa. Teknik pengumpulan data menggunakan kuesioner melalui survey online. Analisis data dengan menggunakan coding. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa stressor akademik pada mahasiswa tahun ketiga Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Lampung tahun akademik 2019/2020 yang paling dominan adalah tugas dengan topik kuantitas jumlah tugas, proses perkuliahan yaitu dengan topik jadwal perkuliahan tidak beraturan.

Kata kunci: mahasiswa tahun ketiga, stres akademik, bimbingan dan konseling

 


Full Text:

PDF

References


Abdulghani, H. M. 2008. Stress and depression among medical students: A cross sectional study at a medical college in Saudi Arabia. Pakistan Journal Medical Science. King Saud University. Vol. 24 No. 01.PublishedMarch 2008.

Bedewy Delia & Gabriel Adel .2015. The Perception of Academic Stress Scale. International Journal of Educational Psychology.University of CalgarVol.2. No.2.Published July 2015.

Enik Nur Kholidah dan Asmadi Alsa. (2012). Berpikir Positif Menurunkan Stres Psikologis. Jurnal PsikologiUniversitas Gadjah Mada. Vol. 39. No 1. Publikasi Juni 2012.

Bulo, J.G., & M.G. Sanchez. 2014. Sources of Stress Among College Students. CVCITC Research Journal. University Putra Malaysia Vol. 1 No. 1. 2014. Publikasi 2014.

Heiman & Kariv. 2005. Task-Oriented Versus Emotion-Oriented CopingStrategies:College Student Journal. Vol. 39 No.01. Published March 2005.

Kamtsios, S., & Karagiannopoulou, E. 2015. Exploring Relationships Between Academic Hardines, Academic Stressors and Achievement in University Undergraduates.Journal JAEPR. University of ioaninna. Vol. 1 No.1. Published February 2015.

Oktafiani 2018 Hubungan Derajat Kerentanan Stres dan Prestasi Akademik Mahasiswa Indekos FK Unand Angkatan 2016. Jurnal Kesehatan Andalas. Vol.7 . No.3.Dipublikasi 2018.

Rakhmawati, I., Farida, P., & Nurhalimah. 2014. Sumber Stres Akademik dan Pengaruhnya terhadap Tingkat Stres Mahasiswa Keperawatan DKI Jakarta. Jurnal KeperawatanPoltekkes Kemenkes Jakarta III . Vol 2, No 3.Publikasi pada November 2014.

Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Pendidikan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Witrin. 2018 Self Disclosure dan Tingkat Stres pada Mahasiswa yang sedang Mengerjakan Skripsi. Jurnal Ilmiah Psikologi. Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Jati. Vol. 5, No.1. Publikasi 2019.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.