Identifikasi Stresor Akademik pada Mahasiswa Tahun Pertama

Banan Corima Adha, Shinta Mayasari, Moch. Johan Pratama

Abstract


Problem in this research is the academic stressor high on students. The purpose of this research is to identify those academic stressor on Faculty of Teacher Training and Education UNILA students in their first year collage, year 2019/2020. This research conducted using qualitative method with 269 freshmen as the subject. The data collection was done using questionnaire. The data analysis was done through collecting online documents or answer with online survey by means of code. The results showed that the most dominant stressors are, assignment with the topic of the number of assignment and lecture process with the topic of lecture schedules irregular.

Permasalahan dalam penelitian ini adalah "stresor akademik pada mahasiswa tahun pertama yang tinggi”. Tujuan penelitian ini adalah  mengidentifikasi stresor akademik pada mahasiswa tahun pertama FKIP Universitas Lampung Tahun Akademik 2019/2020. Metode penelitian bersifat kualitatif dengan subjek sebanyak 269 mahasiswa. Teknik pengumpulan data menggunakan kuesioner. Analisis data dikumpulkan secara online dengan survei online dengan cara koding. Hasil penelitian menunjukkan bahwa yang paling dominan adalah tugas dengan topik kuantitas tugas banyak dan proses perkuliahan dengan topik jadwal kuliah yang tidak beraturan.

Kata kunci: mahasiswa tahun pertama, stres akademik, stresor


Full Text:

PDF

References


Aguesti, Gita., Lisiswanti, Rika., Saputra, Oktadoni., Nisa, Khairun. 2015. Differences in Stress Level Between First Year and Last Year Medical Students in Medical Faculty of Lampung University. Lampung: Universitas Lampung Vol. 4 No. 4.

Bariyyah, K. 2013. Menurunkan Tingkat Stres Akademik Siswa dengan Teknik Cognitive-Behavioral Stres Management. Proseding Kongres XII, Konvensi XVIII Asosiasi Bimbingan dan Konseling Indonesia dan Seminar Internasional Konseling. Denpasar Bali.

Bedewy Delia & Gabriel Adel. 2015. The Perception of Academic Stress Scale. Health Psychology Open. Mesir: Tanta University. Vol. 2. No. 2.

Bulo, J.G., & M.G. Sanchez. 2014. Sources of Stress Among Collage Students. CVCITC Research Journal . Filipina: CVCITC University. Vol. 1 No. 1.

Calaguas, G. M. 2011. Collage Academic Stress: Differences along Gender Lines. Journal of Social and Developmental Sciences. Filipina: Pampanga State Agricultural University. Vol. 1 No. 5.

Gunawati, R., Hartati, S., & Listiara, A. 2010. Hubungan antara efektivitas komunikasi mahasiswa-dosen pembimbing utama skripsi dengan stres dalam menyusun skripsi pada mahasiswa Program Studi Psikologi Fakultas Kedokteran Universitas Diponegoro. Jurnal Psikologi Undip, Semarang: Universitas Diponegoro Vol. 3 No. 2.

Heiman and Kariv. 2005. Task-Oriented Versus Emotion-Oriented Coping Strategies: College Student Journal, Vol. 39 No. 1.

Kamtsios, S., & Karagiannopoulou, E. 2015. Exploring Relationships Between Academic Hardines, Academic Stressors and Achievement in University Undergraduates. JAEPR.Yunani: University of Ioannina. Vol. 1 No.1.

Rahmawati, W. K. 2017. Efektivitas Teknik Restrukturisasi Kognitif untuk Menangani Stres Akademik Siswa. Jurnal Konseling Indonesia. Malang: Unikama. Vol.2 No. 1.

Santrock, J.W. 2007. Perkembangan Anak Jilid I Edisi Ke Sebelas . Jakarta: PT Erlangga

Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.