THE EFFECT OF REALIA ON STUDENTS SPEAKING ACHIEVEMENT

Komang Mega Susanti, Flora Flora, Budi Kadaryanto

Abstract


Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah ada pengaruh yang signifikan dalam pencapaian berbicara bahasa Inggris siswa setelah diajarkan dengan menggunakan media realia. Penelitian ini dilaksanakan di kelas XI IPS3 sebagai kelas perlakuan yang terdiri dari 28 siswa. Penelitian ini menerapkan model kuantitatif. Penulis melakukan pretest sekali, tiga kali perlakuan, dan sekali posttest. Paired sample t-test digunakan untuk menganalisis data dan uji hipotesa dihitung dengan menggunakan SPSS versi 16.00 pada tingkat signifikan p<0.05. Nilai rata-rata meningkat yakni dari 40.07 menjadi 66.71. Hasil uji hipotesis menunjukkan bahwa tes dua ekor p=0.000 dan tingkat signifikan adalah jika p<0.05 sehingga hal itu menandakan adanya peningkatan yang signifikan dalam kemampuan berbicara bahasa Inggris siswa setelah mereka diajarkan dengan menggunakan realia.

This study aimed to know whether there was any significant effect on students speaking achievement after being taught by using realia. The research was conducted at XI IPS3 as experimental class that consisted of 28 students. This research applied quantitative design. The writer administered one time of pretest, three times of treatments, and one time of posttest. Paired sample t-test was used to analyze the data and the hypothesis testing was computed using SPSS version 16.00 at the significant level of p<0.05. The mean score increased from 40.07 up to 66.71. The result of hypothesis testing showed that the significant 2 tailed is p=0.000 and the level of significant is if p<0.05. It means there was a significant improvement of students speaking achievement after they are taught by using realia.

Keywords: achievement, effect, realia, speaking, teaching


Full Text:

PDF

References


Benavent, G. T. 2011. Use of Authentic Material in the ESP Class Room. Sonsoles Sanchez-Reyes Penamari. Colegio Diocesano-Avila. Universidad the Salamanca. Salamanca

Harris, D.P. 1974. Testing English as a Second Language. Tata Mc Graw-Hill Publishing. New Delhi

Oyarzo, A. S. P, Vargas, M. A. P, Reyes, J. E. R. 2008. Realia and Vocabulary Learning among Young Learners. Universidad de Magallanes, Punta Arenas, Chile

Setiyadi, A. B. 2006. Metode Penelitian untuk Pengajaran Bahasa Asing Bandar Lampung Pendekatan Kuantatif dan Kualitatif. Graha Ilmu. Yogyakarta

Wegener, B. 2008. Corporate English Language Training: The Way to Customized Materials. In English Projects in Teaching and Research in Central Europe, eds. Josef Schimed and Christoph Haase. Cuvillier Verlag. Gottingen


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2015 U-JET