The Use of Animation Film in Improving Students' Narrative Writing Ability

Ilham Sanjaya, Patuan Raja, Muhammad Sukirlan

Abstract


Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mendapatkan apakah pengajaran teks narasi dengan menggunakan film animasi bisa meningkatkan kemampuan menulis narasi siswa. Dalam penelitian ini, peneliti menggunakan desain pre-test dan post-test. Hasil penelitian menunjukkan bahwa adanya peningkatan yang signifikan pada kemampuan menulis narasi oleh siswa. Hal ini bisa dilihat dari nilai rata-rata siswa pada pre-test ialah 48.33 dan pada post test ialah 68.33. Pada data ditemukan adanya perolehan peningkatan mencapai 20.0 dari pre-test ke post-test. Dengan nilai signifikansi berada dibawah 0.05 yang berarti terjadi peningatkan yang signifikan. Oleh karena itu, bisa dikatakan bahwa film animasi bisa digunakan sebagai media di dalam pengajaran menulis narasi untuk meningkatkan kemampuan menulis narasi siswa.

 

The objective of this research was to find out whether teaching narrative writing using animation film can improve students’ narrative writing ability. In this research, the researcher used pre-test and post-test design. Based on the data, the researcher found that there were significant improvements in students’ narrative writing abiltity. It could be seen from the mean score of students’ narrative writing in pre test was 48.33 and in the post test was 68.33. From the result it was found that there was an improvement and the mean score was 20.0 The data shows that value of two tail significance was 0.000 and the sign < α (0.000 < 0.05). Therefore, it can be said that animation film can be used as one of the media in teaching narrative writing in order to improve students’ narrative writing ability.

Keywords: animation film, narrative text, teaching narrative writing, writing


Full Text:

PDF

References


Byren, Donn. 1983. Teaching Writing Skill. New York: Longman Inc.

Lavery, Clare. 2008. Activities for using comics stories. from www. TeachingEnglish.org.Uk. Retrieved on 23 february 2013.

Lynne, Cameron. 2001. Teaching Language to Young Learners. Manchester: Cambridge University Press.

Puspitasari, Retno Ayu. 2007. The use of animation movies for developing students’ writing skill of narrativetext. Semarang: Universitas Negeri Semarang.

Setiyadi, Ag. Bambang. 2006. Metodologi Penelitian untuk Pengajaran Bahasa Asing, Pendekatan Kuantitatif dan Kualitatif. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Sugiyono. 2010. Penelitian Kualitatif Kuantitatif R&D. Bandung. Afabeta.

Vokuja, Tanya. 2005. Cross genre about to short stories. Retrieved on 10 March 2013.

Wright, Andrew. 1976. Visual Materials for the language teachers. London: Longman Group L.td.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c)