The Effect of Focused and Unfocused Tasks on Students’ Spoken Performance at Junior High School 4 Bandar Lampung

Iswahyudi Iswahyudi, Ag Bambang Setiyadi, Muhammad Sukirlan

Abstract


Tujuan penelitian  ini adalah untuk mengetahui pengaruh dari tugas-tugas yang terfokus dan tidak terfokus pada kecakapan lisan siswa dalam hal kompleksitas, akurasi dan kefasihan yang dikenal dengan istilah ( CAF). Penelitian ini adalah penelitian deskriptif kuantitatif. Metode Independent Paired sample t-test digunakan untuk menentukan bukti statistik dengan membandingkan nilai rata-rata dua kelompok sampel independen. Hasil penelitian menunjukkan bahwa baik tugas terfokus dan tugas tidak terfokus memiliki pengaruh yang berbeda pada CAF di mana nilai siswa dari tugas terfokus dalam hal kompleksitas leksikal dan dalam akurasi lebih baik daripada nilai rata-rata tugas yang tidak terfokus. Sementara itu, nilai rata-rata siswa pada tugas terfokus dalam hal kefasihan lebih rendah daripada tugas yang tidak terfokus. Hal ini menunjukkan bahwa tugas yang terfokus memudahkan peserta didik untuk meningkatkan kecakapan lisan mereka dalam aspek leksikal dan tata bahasa sementara tugas yang tidak terfokus lebih unggul dalam meningkatkan kecakapan lisan siswa dalam hal kefasihan.

The objective of current research was to find outthe effects of focused and unfocused tasks on the students’ spoken performance in terms of complexity, accuracy and fluency (CAF).  The research is a quantitative descriptive research.The Independent Paired sample T-test was used to determine the statistical evidence by comparing the means of two independent groups. The results showed that both focused and unfocused tasks had different effects on CAF in which the students’mean scores of focused tasks in lexical complexity and in accuracy are better than  the mean scores of unfocused tasks. Meanwhile, the students’s mean scores on focused tasks in terms of fluency are lower than those of unfocused tasks. This suggests that focused tasks facilitate learners to improve their spoken performance in terms  lexical and grammatical aspects while unfocused tasks  excel in improving students’ spoken performance in terms of fluency.

Keywords: CAF, Focused Task, Spoken Performance, Unfocused Task.



Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 U-JET

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.