The Implementation of Using Scrambled Pictures as Media in Increasing Student’s Reading Comprehension Achievement at Second Year of SMP Kristen 1 Kota Metro

Yuliana Simatupang, Cucu Sutarsyah, Sudirman Sudirman

Abstract


Penelitian ini bertujuan untuk membuktikan adanya peningkatan pemahaman membaca siswa melalui teks naratif setelah diajari dengan menggunakan scrambled pictures. Penelitian ini telah dilaksanakan di SMP Kristen 1 Kota Metro. Populasi dari penelitian ini adalah murid kelas 2 SMP. Desain yang digunakan dalam penelitian ini adalah pre-test dan post-test satu kelompok. Dalam penelitian ini peneliti menggunakan satu kelas sebagai sampel. Penelitian ini menggunakan teks naratif dalam tes membaca untuk mengumpulkan data. Berdasarkan analisis data berupa nilai, hasil penelitian ini menunjukkan bahwa ada peningkatan yang signifikan dalam pemahaman membaca siswa setelah mereka diajari dengan menggunakan scrambled pictures. Hasi penelitian ini menunjukkan bahwa terdapat peningkatan yang signifikan dari pemahaman membaca siswa setelah diterapan scrambled pictures dengan tingkat signifikasi (0,00<0,05). Oleh karena itu, penerapan scrambled pictures dalam mengajar pemahaman membaca dapat membantu siswa untuk memahami materi teks naratif dalam membaca.

 

This research was aimed at investigating whether there was a statistically significant improvement of students’ reading comprehension achievement in a narrative text after the implementation of scrambled pictures. It was conducted at SMP Kristen 1 Kota Metro. The subjects of this study were the second grade students in one class. This study adopted a one group pre-test and post-test design. The data in form of score  were collected by using narrative reading tests. The results showed that there was a statistically significant improvement of the students’ reading comprehension achievement after the implementation of scrambled pictures with the significant level (0.00<0.05). This suggests that scrambled pictures in teaching reading comprehension help the students comprehend a narrative text.

 

Keywords: reading comprehension, a narrative text, scrambled pictures.


Full Text:

PDF Untitled Untitled

References


Agustiara, Y. (2014). Improving Reading Comprehension through Get-the-Gist Strategy at the Second Grade SMP. of Lampung: UNILA.

Amer, A. A. (1992). The Effect of Story Grammar Instruction on EFL Students’ Comprehension of Narrative Text. Reading in a Foreign Language, 8(2), 711-720.

Harmer, J. (2001). The Practice of Language Teaching. London: Longman.

Harmer, J. (2002). The Practical of English Language Teaching (thirdedition). London Pearson Educational Limited.

Mahfoodh, O. H. (2007). Reading for EFL College Students. (Online), (http://www.yementimes.com/article.sthml, retrieved on December 11, 2016).


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 U-JET

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.