Penerapan Multirepresentasi Untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Siswa Dalam IPS Terpadu

Asyfaniah Briliani, Pargito Pargito, Edy Haryono

Abstract


This research aimed to reviewed the way of applying multirepresentation approach to solve the problem of student learning activity in Integrated IPS learning and to increase student learning activity in Integrated IPS learning. This research used Classroom Action Research (CAR) method with qualitative data type. The subjects were 26 students in class VIII A SMP IT FI Bandar Lampung academic year 2016/2017. Data was collected using a Teacher Performance Assessment Instrument (TPAI) sheet with a multirepresentation approach, observation sheets, and interviews to see student learning activities, and diaries as supporting data. Data analysis technique used is analytic description. The result of the research showed: (1) the way of applying multirepresentation approach using verbal mode in cycle I, picture mode in cycle II, and verbal mode and picture in cycle III and IV; (2) multirepresentation approach can increased student learning activity.

Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji penerapan pendekatan multirepresentasi untuk mengatasi masalah aktivitas belajar siswa dalam pembelajaran IPS Terpadu dan meningkatkan aktivitas belajar siswa dalam pembelajaran IPS Terpadu. Penelitian ini menggunakan metode Penelitian Tindakan Kelas (PTK) dengan jenis data kualitatif. Subjek dalam penelitian ini adalah 26 siswa kelas VIII A SMP IT FI Bandar Lampung tahun pelajaran 2016/2017. Data dikumpulkan menggunakan lembar Instrumen Penilaian Kinerja Guru (IPKG) dengan pendekatan multirepresentasi, lembar observasi, dan wawancara untuk aktivitas belajar siswa, serta catatan harian sebagai data pendukung. Teknik analisis data yang digunakan adalah deskripsi analitik. Hasil penelitian menunjukkan: (1) cara penerapan pendekatan multirepresentasi menggunakan mode verbal pada siklus I, mode gambar pada siklus II, dan mode verbal dan gambar pada siklus III dan IV, (2) pendekatan multirepresentasi dapat meningkatkan aktivitas belajar siswa.

Kata Kunci:aktivitas belajar siswa, IPS terpadu, multirepresentasi.


Full Text:

PDF

References


Ahmadi., Supriyono. 1991. Psikologi Belajar. PT. Rineka Cipta. Jakarta.

http://paer.rutgers.edu/scientificAbilities/Downloads/FormAssessTasks/ulRep.pdf. [28 Agustus 2016].

Jewitt, Carey. 2008. Multimodality and literacy in school classroom. Review of Reasearch in Education, 32, 241-267.

Levie, W. H., Lentz, R. 1982. Effects of text illustrations: A review of research. Audio-Visual Center, Indiana University, Bloomington, IN 47405, 40, 195-232.

Pargito. 2011. Penelitian Tindakan Bagi Guru Dan Dosen. Aura Printing dan Publishing. Bandar Lampung.

Prawira, P. A. 2012. Psikologi Pendidikan Dalam Perspektif Baru. Ar-ruzz Media. Yogyakarta.

Soemanto, Wasty. 1987. Psikologi Pendidikan. PT. Bina Aksara. Jakarta.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


View My Stats

Creative Commons License
The copyright is reserved to Jurnal Penelitian Geografi that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.