EFEKTIVITAS MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE TGT UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIS SISWA
Abstract
This quasy-experimental research aimed to know theeffectiveness of TGT learning model to increase students mathematical conceptual understanding. The population of this research was all students of grade ninth of SMP Negeri 20 Bandar Lampung in the academic years of 2014/2015 that was distributed into seven classes. The samples were taken by purposive sampling technique and it was obtained that students of IX F class were as experimental class and IX G were as control class.This research used post-test only control design. Based on the result of data analysis, it was concluded that the cooperative learning model of TGT type was effective to increase students mathematical conceptual understanding.
Penelitian eksperimen semu ini bertujuan untuk mengetahui efektivitas model pembelajaran TGT untuk meningkatkan pemahaman konsep matematis siswa. Populasi penelitian ini adalah seluruh siswa kelas XI SMP Negeri 20 Bandar Lampung tahun pelajaran 2014/2015 yang terdistribusi dalam tujuh kelas. Sampel diambil dengan teknik purposive sampling dan diperoleh siswa kelas IX F sebagai kelompok eksperimen dan kelas IX G sebagai kelompok kontrol. Penelitian ini menggunakan post-test only control design. Berdasarkan hasil analisis data diperoleh kesimpulan bahwa model pembelajaran kooperatif tipe TGT efektif meningkatkan pemahaman konsep matematis siswa.
Kata kunci: konvensional, pemahaman konsep matematis, TGTFull Text:
PDFReferences
Abdurrahman, Mulijono. 2009. Pendidikan Bagi Anak Berkesulitan Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Slavin, Robert E. 1995. Cooperatif Learning. United States of Amerika: A Simon & Schuster Company.
Sudijono, Anas. 2008. Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Sudjana. 2005. Metode Statistika. Bandung: Tarsito.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Indexing by:
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-NonKomersial-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.