EFEKTIVITAS MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE TPS DITINJAU DARI PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIS SISWA

Aprilia Anggraini, Pentatito Gunowibowo, M. Coesamin

Abstract


This quasi experimental research purposed to know the effectiveness of cooperative learning model of TPS type viewed by students mathematical conceptual understanding of grade VIII of SMP N 1 Kota Agung Barat odd semester in academic year 2013/2014. This research design was posttest only control design. The population of this research were all students of grade VIII SMP N 1 Kota Agung Barat odd semester academic year 2013/2014 which distributed into four classes. The sample of this research were all students of class VIII D  as experiment class and students of class VIII C as control class. The sample were chosen by purposive random sampling. The data of this research was students mathematical conceptual understanding. The research concluded that the implementation of cooperative learning model of TPS type was  effective to increase of students mathematical conceptual understanding.

Penelitian eksperimen semu ini bertujuan untuk mengetahui efektivitas penerapan model pembelajaran kooperatif tipe TPS ditinjau dari pemahaman konsep matematis siswa kelas VIII SMP Negeri 1 Kota Agung Barat semester ganjil tahun pelajaran 2013/2014. Desain penelitian ini adalah posttest only control design.  Populasi pada penelitian ini adalah seluruh siswa kelas VIII SMP Negeri 1 Kota Agung Barat semester ganjil tahun pelajaran 2013/2014 yang terdistribusi dalam empat kelas. Sampel peneli­ti­­­­­­­­­an ini­ adalah siswa kelas VIII D sebagai kelas eksperimen dan siswa kelas VIII C  se­­­­­­bagai kelas kontrol. Sampel dipilih melalui tek­nik­ pur­po­­­­sive sampling­.  Data penelitian ini adalah data pemahaman konsep matematis siswa.  Penelitian ini menyimpulkan bahwa penerapan model pembelajaran kooperatif tipe TPS efektif diterapkan dalam pemahaman konsep matematis siswa.

Kata kunci: efektivitas, pemahaman konsep matematis, TPS


Full Text:

PDF

References


Furchan, Arief. 1982. Pengantar Penelitian dalam Pendidikan. Usaha Nasional: Surabaya

Sudijono, Anas. 2008. Pengantar Evaluasi Pendidikan. PT Raja Grafindo Persada: Jakarta


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexing by: