The Effectiveness of Cooperative Learning of TPS Type in Term of Students’ Mathematical Conceptual Understanding

Rifatur Rofika, M. Coesamin, Agung Putra Wijaya

Abstract


This quasi-experimental research aimed to find out the effectiveness of cooperative learning TPS type in terms of students’ mathematical conceptual understanding. The population of this research was all students of grade VIII of SMPN 1 Tumijajar in the odd semester of 2018/2019 academic year that were distributed into 9 classes. The samples of this research were students of class VIII-B and VIII-C which were chosen by cluster random sampling technique. This research used the randomized pretest-posttest control group design. The data of this research was quantitative data of value of students’ mathematical conceptual understanding. Instrument of this research was essay test of students’ mathematical conceptual understanding on material of line equation. The data analysis used t-test and proportion test. The data analysis results showed that TPS learning was not effective in term of students’mathematical conceptual understanding.

Keywords : conceptual understanding of mathematics, TPS learning, effectiveness


Full Text:

PDF

References


Depdiknas. 2008. Pedoman Khusus Pengembangan Sistem Penilaian Berbasis Kompetensi SMP. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.

Erinda, R. B. 2016. Pengaruh Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share terhadap Pemahaman Konsep Matematis Siswa (Studi pada Siswa Kelas X MIA SMA Negeri 1 Bandarlampung Semester Genap Tahun Pelajaran 2015.2016). Skripsi. (Online). Digilib.unila.ac.id/23748/. Diakses pada tanggal 21 Oktober 2019. Bandarlampung: Universitas Lampung.

Hidayatun, S. 2015. Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share (TPS) Ditinjau dari Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas VII di SMP N 3 Jetis. Artikel Skripsi. (Online), http://repository.upy.ac.id/id/eprint/141, diakses tanggal 05 Oktober 2019. Yogyakarta: Universitas PGRI Yogyakarta.

Huo, M. S. 2014. Analisis pemahaman Konseptual dan Kemampuan Menyelesaikan Soal-Soal Hitungan Pada Materi Kesetimbangan Kimia Siswa Kelas XI IPA SMAN 2 Limboto. [Online], http://eprints.ung.ac.id/, diakses 27 Maret 2018.

Imkari, S. 2012. Pengaruh Model Pembelajaran Think Pair Share dan Pola Pemberdayaan Berpikir melalui Pertanyaan terhadap Kemampuan Berpikir Kritis, Hasil Belajar Kognitif, dan Retensi Mahasiswa Biologi. Malang: Universitas Malang.

Kementerian Hukum dan Hak Asasi Manusia. 2010. Peraturan Pemerintah Nomor 17 Tahun 2010 Tentang Pengelolaan dan Penyelenggaraan Pendidikan. Jakarta: Kementrian Hukum dan Hak Asasi Manusia RI.

Mullis, I. V., Martin, M. O., Foy, P., & Arora, A. 2012. TIMSS 2011 International Results in Mathematics. International Association for the Evaluation of Educational Achievement. Herengracht 487, Amsterdam, 1017 BT, The Netherlands.

Pamungkas, D. P. 2017. Efektivitas Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share (TPS) terhadap Pemahaman Konsep Matematis Siswa (Studi pada Siswa Kelas VII Semester Genap SMP Negeri 9 Bandarlampung Tahun Pelajaran 2016/2017). Jurnal Pendidikan Matematika Vol 5, No. 3. Bandarlampung: Universitas Lampung.

Permadi, U., Putra, M., dan Jaya I. N. A. 2013. The Effect of Think Pair Share Teaching Strategy to Students Self-Confidence and Speaking Competency of the Second Grade Students of SMPN 6 Singaraja. E-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha, 1: 1-10.

Permendikbud. 2014. Lampiran III Permendikbud Nomor 58 Tahun 2014. Jakarta: BNSP.

Pratikta, M. E. 2017. Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share (TPS) terhadap Pemahaman Konsep Matematis Siswa (Studi pada Siswa Kelas VII Semester Genap SMP Negeri 23 Bandarlampung Tahun Pelajaran 2016/2017). Jurnal Pendidikan Matematika Vol 5, No. 3. Bandarlampung: Universitas Lampung.

Tiyansyah, A. F. 2013. Perbandingan Penerapan Model Pembelajaran Think Pair Share (TPS) dengan Think Talk Write (TTW) terhadap Hasil Belajar Geografi Siswa Kelas X SMAN 01 Bululawang. Skripsi tidak diterbitkan. Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Malang. (Online). Karya-ilmiah.um.ac.id., diakses pada tanggal 19 Agustus 2019.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexing by:

      

                               

        

 

 

 

Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-NonKomersial-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.