PROGRAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB DI MADRASAH ALIYAH

Yanuar Rizal, Adelina Hasyim, Riswandi Riswandi

Abstract


This aim of this research was to describe and recommend the result of the research on the Arabic teaching and learning program at class X at MAN 1 Bandar Lampung that was relevant to the standard of process, standard of content and standard of assessment. Collecting the data used, in this research was using questionnaires, observation and interviews which was unstructured and analyzed by using statistical analysis.Result of this research showed that Arabic teaching and learning program at Class X at MAN 1 Bandar Lampung had not fulfilled the Standard of Process was mainly related to the Arabic lesson planning were made not relevant to the needs of learners. Standard of assessment were shortage in the standard of instruments like substance, construction and basic communication of Arabic, so that giving rise to remedial Arabic to achieve Mastery Criteria Minimal (KKM).

Tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan dan merekomendasikan hasil penelitian terhadap program pembelajaran bahasa Arab di MAN I Kelas X Bandar Lampung yang sesuai dengan Standar Proses, Standar Isi, dan Standar Penilaian. Pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini menggunakan angket, observasi dan wawancara tidak terstruktur, dan dianalisis dengan statistik. Hasil penelitian ini adalah program pembelajaran bahasa Arab di MAN I Kelas X Bandar Lampung belum memenuhi standar proses terutama terkait dengan perencanaan pembelajaran bahasa Arab yang dibuat tidak sesuai dengan kebutuhan peserta didik. Standar isi belum mencapai indikator perencanaan pembelajaran bahasa Arab, dalam standar penilaian terjadi kekurangan dalam instrumen penilaian seperti subtansi, kontruksi dan komonikasi dasar bahasa Arab sehingga menimbulkan remedial bahasa Arab untuk mencapai Kriteria Ketuntasan Minimal (KKM).

Kata kunci : bahasa Arab, pembelajaran, program


Full Text:

PDF

References


Arikunto, Suharsimi dan Yuliana, Lia. 2004. Manajemen Pendidikan. Yogyakarta: Aditya Media.

Aziz Fahrurrozi, Abdul Wahab, 2001, Evaluasi Pembelajaran IPS (modul UT). Jakarta : Universitas Terbuka.

Catharina, Tri. Anna. 2004. Psikologi Belajar. Semarang: Unnes Press

Hopkins, Stanley, Cizek. 2000. Pockets of resistance ini the assessment revolution, Educational Measurement Issues and Practice Journal. Summer 2000.

Oriondo, L. L. & Antonio, E. M.D. (1998). Evaluating educational outcomes (Test, measurment and evaluation). Florentino St: Rex Printing Company, Inc.

Stufflebean, Shinkfield D.L. 1985. The CIIP model for Evalution, the article presented at the 2003 annual confrerencw of the Oregon Program evaluators network (OPEN) 3 Oktober 2003.

Syakur. 2010. Kreativitas dan Pendidikan. Jakarta: Pustaka al Husna.

Tayibnapis, Farida Yusuf. 2000. Evaluasi Program. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Udin S. Winataputra, dkk. 2007. Teori Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Universitas Terbuka.

Uno, Hamzah. B. 2010. Perencanaan pembelajran. Jakarta: Bumi Aksara.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.