PENGEMBANGAN MODUL INTERAKTIF MATERI APRESIASI PUISI DAN PROSA UNTUK SEKOLAH MENENGAH KEJURUAN

Adi Winata, Budi Koestoro, Nurlaksana Eko Rusminto

Abstract


The objective of this research are, 1) to produce products in the of module interactive on prose and poem of Indonesia language lesson, 2) to know the effectiveness module interactive on poem and prose appreciation learning process, 3) to know the efficiency module interactive on prose and poem appreciation material. The subject in this research are students of twelfth class of SMK Wiratama Kotagajah. The result of this research are: 1) the development interactive module on prose and poem material through requirement analysis step, instructional design, design and developing media, try out, revision and final product. 2) increasing of student’s learning achievement with average 2,83 using modul interactive, 3) basic compentence learning of appreciation poem and prose using module interactive has efficiency like saving time is more than learning prosess using book or module printing, 4) module interactive has good interesting and evident to increase student’s motivation to constant of student’s assignment.

Penelitian ini bertujuan 1) dihasilkannya produk produk berbentuk modul interaktif materi apresiasi prosa dan puisi mata pelajaran bahasa Indonesia, 2) diketahuinya efektivitas modul interaktif pada pembelajaran materi apresiasi prosa dan puisi, 3) diketahuinya efisiensi modul interaktif pada pembelajaran materi apresiasi prosa dan puisi. Subjek uji coba produk adalah siswa kelas XII SMK Wiratama Kotagajah. Hasil penelitian ini adalah 1) Pengembangan modul interaktif materi apresiasi prosa dan puisi melalui tahap analisis kebutuhan, desain pembelajaran, desain dan pengembangan media, uji coba dan revisi serta produk final; 2) Modul interaktif meningkatkan prestasi belajar siswa rata-rata 2,83; 3) Pembelajaran kompetensi dasar mengapresiasikan prosa dan puisi menggunakan modul interaktif memiliki efisiensi berupa penghematan waktu lebih besar dibandingkan dengan pembelajaran yang menggunakan media buku atau modul cetak; dan 4) Modul interaktif memiliki daya tarik yang baik dan terbukti meningkatkan motivasi siswa untuk tetap pada tugas belajarnya.

Kata kunci: apresiasi prosa dan puisi, efisiensi dan interaktif, modul interaktif


Full Text:

PDF

References


Borg, Walter R. & Gall, Meredith D. 1983. Educational research. an introduction (4th ed.). New York: Longman Inc.

Januszewski & Molenda. 2008. Educational Technologi A definition with Commentary.USA: Taylor & Francis Group, LLC

Lee. W.W. & Owens. D L. Multimedia-Based Instructional Design, (2nd Ed.) San Francisco: Pfeiffer

Mulyasa, E. 2006. Implementasi Kurikulum 2004:Panduan Pembelajaran KBK. Bandung:Rosdakarya

Reigeluth,C.M & Chellman, A.C. 2009. Instructional-Design Theories and Models Volume III, Building a Common Knowledge Base.New York: Taylor & Francis

Richey, R.C & Klein J.D. 2007. Design and Development Research Methods,Strategies, and. Issues. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.

Riyana, Cepi. 2007. Pedoman Pengembangan Multimedia Interaktif. Bandung: Program P3AI Universitas Pendidikan Indonesia

Sidhu, Manjit Singh.2010. Technology-Assisted Problem Solving for Engineering Education:Interactive Multimedia Applications. New York:IGI Global


Refbacks

  • There are currently no refbacks.