BRAINSTORMING METHOD AND DISCUSSION TO INCREASING SOCIAL SKILL BY STUDENTS LEARNING ENVIRONMENT

Dian Ramahwati, Trisnaningsih Trisnaningsih, Pujiati Pujiati

Abstract


The objectives of the research were to know the difference of the social skill improvement concerning the students learning environment among students interaction and between students teacher interaction that teaching learning used brainstorming method and discussion. This research used quasi experiment with factorial design. The interpretation sampling was probability sampling by using cluster random sampling. The collecting data technique used documentation, interviews, and social skill observation sheets. The first and sixth hypothesis testing were using two way variants while for second, third, fourth, fifth, an seventh were using t-test. The result of the research showed that there were difference increasing in social skills by observing the students learning environment seen from the students interaction among the students and between students and teacher who using brainstorming method and discussion.

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbedaan peningkatan keterampilan sosial dengan memperhatikan lingkungan belajar siswa dilihat dari interaksi siswa dengan siswa dan interaksi siswa dengan guru yang pembelajarannnya menggunakan metode brainstorming dan diskusi. Metode penelitian yang digunakan adalah metode quasi experiment dengan desain faktorial. Teknik pengambilan sampel yaitu probability sampling dengan menggunakan cluster random sampling. Teknik pengumpulan data menggunakan dokumentasi, wawancara, dan lembar pengamatan keterampilan sosial. Pengujian hipotesis pertama dan keenam menggunakan analisis varian dua jalan sedangkan untuk hipotesis kedua, ketiga, keempat, kelima, dan ketujuh menggunakan t-test. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat perbedaan peningkatan keterampilan sosial dengan memperhatikan lingkungan belajar siswa dilihat dari interaksi siswa dengan siswa dan interaksi siswa dengan guru yang pembelajarannnya menggunakan metode brainstorming dan diskusi.

Kata kunci: diskusi, keterampilan sosial, lingkungan belajar, metode brainstorming


Full Text:

PDF

References


Achmadi.1984. Ilmu Pendidikan Suatu Pengantar. Salatiga: CV Saudara.

Aqib, Zainal. 2013. Model-Model, Media, dan Strategi Pembelajaran Kontekstual (Inovatif). Bandung: Yrama Widya.

Davis dan Forsythe. 1983. Social skills training and delinquency. In C. R. Hollin and P. Trower (Eds.), Handbook of social skills training: Application across the life span (Vol. 1). Oxford: Pergamon Press. Simons, R. L., Whitbeck, L. B., Conger-Rand, D., & Conger, K. J. (1991). Parenting factors, social skills and value commitments as precursors to school failures, involvement with deviant peers, and delinquent behavior. Journal of Youth & Adolescence, 20(6), 645-664.

Dimyati, Mudjiono. 2006. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Ibrahim. 2008. Pembelajaran Kooperatif. Jakarta: University Press.

Isjoni, H. 2011. Pembelajaran Kooperatif Meningkatkan Kecerdasan Komunikasi antara Peserta Didik. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Maryani, Enok. 2011. Pengembangan Program Pembelajaran IPS untuk Peningkatan Keterampilan Sosial. Bandung: Alfabeta.

Mutadin, Zainun. 2006. Mengenal Kecerdasan Emosional Remaja. (www.e-psikologi.com/remaja/100602.htm-65k. Online. Diakses 16 November 2010).

Roestiyah. 2001. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Sugiyono. 2011. Metode Penelitian Kuantitatif kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Taniredja.2013. Model-Model Pembelajaran Inovatif dan efektif. Bandung. Alfabeta.

Zahra. 1996. Interaksi Dalam Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan Progresif that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Address:
The Building N FKIP University of Lampung
Jl. Prof. Dr. Soemantri Brojonegoro No. 1 Bandar Lampung City
Lampung Province, Indonesia