PEMANFAATAN MEDIA AUDIO VISUAL UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI DAN AKTIVITAS BELAJAR SISWA

Fitri Indriani, Sudjarwo Sudjarwo, Pargito Pargito

Abstract


This research aimed to increase the students motivation and learning activity in learning Social Science by using audio visual media. The method used in this research was Classroom Action Research. The research result showed that there was an increase on: students learning motivation, the indicator at reached the second cycle as well as the third cycles, the results are better, student learning activities, the indicator of the second cycle has been reached and increased at the third cycle to be 75%.

Penelitian ini bertujuan meningkatkan motivasi dan aktivitas belajar siswa dalam pembelajaran IPS dengan menggunakan media audio visual. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah PTK. Hasil penelitian ini menunjukkan adanya peningkatan pada: motivasi belajar siswa, indikator tercapai pada siklus kedua begitupun pada siklus tiga hasilnya semakin baik, aktivitas belajar siswa, siklus kedua indikatornya juga sudah tercapai selanjutnya siklus tiga semakin meningkat ≥ 75%.

Kata kunci: aktivitas, media audio visual, motivasi


Full Text:

PDF

References


Arikunto, Suharsimi. 2007. Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Arsyad, Azhar. 2011. Media Pembelajaran. Jakarta: Grafindo Persada.

Pargito. 2011. Penelitian Tindakan Kelas bagi Guru dan Dosen. Lampung: Anugrah Utama Raharja.

Rohani, Ahmad. 2004. Pengelolaan Pengajaran Edisi Revisi. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Sudjana, Nana dan Rivai Ahmad. 2007. Media Pengajaran Sinar Baru. Bandung: Algensindo.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan Progresif that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Address:
The Building N FKIP University of Lampung
Jl. Prof. Dr. Soemantri Brojonegoro No. 1 Bandar Lampung City
Lampung Province, Indonesia