PEMBELAJARAN INKUIRI UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS DAN PRESTASI BELAJAR IPS
Abstract
This research aims to apply inquiry learning that can increase student’s critical thinking ability and student’s learning achievement. To increase student’s critical thinking ability and student’s learning achievement with classroom action research by using inquiry learning. The data collecting technique was through observation, questionnaire and written test. Based on the observation and the questionnaire of critical thinking ability the students got an increase in each cycles. Based on the result of written test it was known that students’ learning achievement got an increase that in cycle 1 the percentage of completion reached 51,85 %, after the application of cycle 2 the percentage of completion reached 70,37% and after the application of cycle 3 the percentage of completion reached 92,59%.
Tujuan penelitian ini adalah untuk menerapkan pembelajaran inkuiri yang dapat meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa dan prestasi belajar siswa. Untuk meningkatakan kemampuan berpikir kritis dan prestasi belajar siswa dengan penelitian tindakan kelas dengan menggunakan pembelajaran inkuiri. Teknik pengumpulan data dengan observasi, angket dan tes tertulis. Berdasarkan observasi dan angket kemampuan berpikir kritis siswa mengalami peningkatan untuk setiap siklusnya. Berdasarkan hasil tes tertulis diketahui prestasi belajar siswa mengalami peningkatan yaitu pada saat siklus 1 persentase ketuntasan mencapai 51,85 %, setelah pelaksanaan tindakan pada siklus 2 persentase ketuntasan mencapai 70,37 % dan setelah pelaksanaan tindakan siklus 3 persentase ketuntasan mencapai 92,59 %.
Kata kunci: pembelajaran inkuiri, kemampuan berpikir kritis, prestasi belajar
Full Text:
PDFReferences
Hassoubah, Zaleha Izhab. 2004. Developing Creative & Critical Thinking Skills. Yayasan Nuansa Cendekia. Bandung
Johnson, Elaine. 2007. Contextual Teaching & Learning. Mizan Media Utama. Bandung
Nurnika Sari, Dewi & Nurchasanah. 2012. Kemampuan Berpikir Kritis Yang Tercermin Dalam Keterampilan Membaca Siswa Kelas XI IPA1 SMA Islam Al Maarif Singosari Malang.
http://jurnal.online.um.ac.id/data/artikel/artikel29D9A8B1114C01B07E34063F0F7094E9.pdf
Pargito. 2010. IPS Terpadu. Universitas Lampung. Bandar Lampung
Sanjaya, Wina. 2008. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Prenada Media Group. Jakarta
Sapriya. 2009. Pendidikan IPS. Remaja Rosdakarya. Bandung
Santoso, Handoko, 2007. Pengaruh Pembelajaran Inkuiri dan Strategi Kooperatif Terhadap Hasil Belajar Kognitif, Kemampuan Berpikir Kritis, dan Klemampuan Kerjasama Siswa SMA Berkemampuan Atas dan Bawah Kota Metro Lampung. Desertasi.
Somantri, Noman. 2001. Menggagas Pembaharuan Pendidikan IPS. Remaja Rosdakarya.Bandung
Sudrajat, Akhmad. 2011. Pembelajaran Inkuiri. http://akhmadsudrajat/09/12/pembelajaran-inkuiri/
Wiriaatmadja, Rochiati. 2008. Metode Penelitian Tindakan Kelas. Remaja Rosdakarya. Bandung
Woolever, Kathryn & Scott. 1987. Active Learning In Social Studies Promoting Cognitive And Social Studies. Foresman and Company. London
DOI: http://dx.doi.org/10.23960%2Fjss.v1i4.2370
Refbacks
- There are currently no refbacks.
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan Progresif that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Address:
The Building N FKIP University of Lampung
Jl. Prof. Dr. Soemantri Brojonegoro No. 1 Bandar Lampung City
Lampung Province, Indonesia