STRATEGI PENERAPAN ICE BREAKING DIPADUKAN DENGAN METODE GROUP DISCUSSION SEBAGAI UPAYA MENINGKATKAN KREATIVITAS MAHASISWA TADRIS IPS IAIN METRO
Abstract
This study aims to analyze and describe how the implementation of the Ice Breaking strategy combined with the Group Discussion method can improve the creativity of students in social studies at IAIN Metro. The subjects of this study were social studies students in semester 3 and 5, totaling 96 students. The method used is classroom action research, with II cycles in which there are planning, implementation, observation and reflection. Data collection techniques used are interviews, observation and documentation. Through this strategy, it can significantly enhance the creativity of students at IPS IAIN Metro. In the first cycle, the creativity of the students had not yet reached the indicator, then the researchers conducted an evaluation and improvement. in the second cycle there was an increase in creativity and motivation to learn significantly to achieve the expected success indicators. In the first cycle the average value was 27.48% and a significant increase occurred in the second cycle the average value was 84.37%.
Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis dan mendeskripsikan bagaimana strategi penerapan Ice Breaking dipadukan dengan metode Group Discussion dapat meningkatkan kreativitas mahasiswa tadris IPS IAIN Metro. Subjek penelitian ini adalah mahasiswa tadris IPS semester 3 dan 5 yang berjumlah 96 mahasiswa. Metode yang digunakan adalah penelitian tindakan kelas, dengan II siklus yang didalamnya terdapat perencanaan, pelaksanaan, observasi dan refleksi. Tekhnik pengumpulan data yang digunakan yaitu wawancara, observasi dan dokumentasi. Melalui strategi ini dapat meningkatkan kreativitas mahasiswa tadris IPS IAIN Metro secara signifikan. Pada siklus I kreativitas mahasiswa belum mencapai indikator, lalu peneliti melakukan evaluasi dan perbaikan. pada siklus ke II terjadi peningkatan kreativitas dan motivasi belajar secara signifikan hingga mencapai indikator keberhasilan yang diharapkan yaitu dari 96 mahasiswa. Pada siklus I nilai rata-rata 27,48% dan peningkatan signifikan terjadi pada siklus II nilai rata-rata menjadi 84,37%.
Kata kunci: Group Discussion, Ice Breaking, Kreativitas.
Full Text:
PDFReferences
Arikunto, S, dkk. (2014). Penelitian Tindakan Kelas. Bumi Aksara. Jakarta.
Budiarti, Yesi. 2015. “Pengembangan Kemampuan Kreativitas Dalam Pembelajaran.” PROMOSI (Jurnal Pendidikan Ekonomi) 3(1):61–72.
Hafiz, M. n.d. “Penelitian Tindakan Kelas Belajar.”
Pallot, Marc, Olivier Christmann, Simon Richir, Laurent Dupont, Vincent Boly, and Laure Morel. 2017. “ICE Breaking.” (11):1–7.
Vii, Kelas and S. M. P. Negeri. 2016. “Studi Komparasi Penggunaan Ice Breaking Dan Brain Gym Terhadap Minat Belajar Matematika Siswa Kelas Vii Smp Negeri 21 Makassar.” 4(2):184–97.
DOI: http://dx.doi.org/10.23960%2Fjss.v7i1.19973
Refbacks
- There are currently no refbacks.
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan Progresif that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Address:
The Building N FKIP University of Lampung
Jl. Prof. Dr. Soemantri Brojonegoro No. 1 Bandar Lampung City
Lampung Province, Indonesia