Inovasi Pembelajaran: Pemanfaatan Wordwall (Anagram) dalam Meningkatkan Kemampuan Menyimak Bahasa Prancis di SMA Negeri 16 Bandar Lampung
Abstract
This research aims to determine This study was conducted to determine whether the use of the Wordwall website is effective in improving the French listening skills of class XI students of SMAN 16 Bandar Lampung. The subjects of this study were students of class XI-4 as an experimental class consisting of 31 students. This research uses quantitative research with a quasi-experimental method and a One Group Pretest-Posttest Design. The results of the study showed that there was an increase in student learning outcomes, as indicated by an increase in the average pretest score of students from 61.77 to 83.55 in the posttest. Then the t-test value is obtained with a significance value of 0,000 < 0,05, with an N-Gain value of 0,5831, which is included in the category medium. Besides, based on the results of the questionnaire, it was found that the Wordwall website is very interesting to use in learning French, especially for listening skills, and students feel that Wordwall can help increase interest and motivation in learning French listening. However, the Wordwall website still has disadvantages, such as that students need to use headsets or earphones while listening to audio, and they also need a stable network.
Kata kunci: Wordwall, Frech, Comprehensio, Media Pembelajaran
Full Text:
PDFReferences
Adelia, N. R., dkk. (2022). Penggunaan Media Aplikasi Mondly untuk Meningkatkan Keterampilan Menyimak dalam Pembelajaran Bahasa Prancis di Kelas X SMAN 16 Bandar Lampung. Digital Library Unila, 65.
Arsyad, A. (2013). Media Pembelajaran Edisi Revisi. Jakarta: Rajawali Pers, 24(4)
Astuti, S., & Amri, N. A. (2021). Meningkatkan Kemampuan Reseptif Anak Melalui Metode Bercerita dengan Menggunakan Media Papan Flanel. Jurnal Kajian Pendidikan Dasar, 6(2), 214–220.
Conseil de l’Europe. (2001). Cadre Europeen Commun de Reference Pour Les Langues. Paris : Les Éditions Didier.
Ferroukhi, K. (2009). La compréhension orale et les stratégies d’écoute des élèves apprenant le français en 2 ème année moyenne en Algérie. Synergies Algérie, 4, 273–280.
Haryani. (2021). Penerapan E-Learning sebagai Media Pembelajaran Jarak Jauh untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran Fiqih di MTs Negeri 5 Klaten (pp. 1(2), 60–68). Teaching: Jurnal Inovasi Keguruan dan Ilmu Pendidikan.
Hasan, M, dkk. (2021), Media Pembelajaran. Klaten: Tahta Media Group.
Hijriyah, U. (2016). Menyimak Stategi dan Implikasinya dalam Kemahiran Berbahasa. Repository Raden Intan.
Kemdikbud.go.id. 2024, Konsep Alur Tujuan (ATP) - Merdeka Mengajar. Diakses pada tanggal 25 Maret 2024. URL : https://pusatinformasi.guru.kemdikbud.go.id/hc/id/articles/14151391154969-Perumusan-Tujuan-Pembelajaran-TP-dan-Penyusunan-Alur-Tujuan-Pembelajaran-ATP.
Margono, G. (2013). Aplikasi Analisis Faktor Konfirmatori untuk Menentukan Reliabilitas Multidimensi. Jurnal Statistik, 13(1), 17–24.
Mutiara, N. (2020). Kemampuan Menyimak Mahasiswa Semester II Program Studi Pendidikan Bahasa Prancis UNNES Berdasarkan Tingkatan Kognitif.
Nisa, M. A., & Susanto, R. (2022). Pengaruh Penggunaan Game Edukasi Berbasis Wordwall dalam Pembelajaran Matematika Terhadap Motivasi Belajar. JPGI (Jurnal Penelitian Guru Indonesia), 7(1), 140.
Oktaviani, M., & Gusti Yanti, P. (2022). Mengembangkan Media Pembelajaran Permainan Anagram (Wordwall) untuk Meningkatkan Penguasaan Kosakata Peserta Didik. Ejurnal. Unmuhjember.Ac.Id, 7(2), 275–284.
Pangesti, V. D. (2016). Pengembangan Instrumen Penilaian Kompetensi Dasar Menyimak pada Pembelajaran Bahasa Indonesia untuk Siswa Kelas VII SMP N 15 Yogyakarta. Repository.Usd.Ac.Id, 1–85.
Prasiwi, A. (2018). Meningkatkan Kemampuan Menyimak Melalui Metode Bercerita pada Anak Usia Dini (Penelitian pada kelompok A TK Pertiwi Rejowinangun Selatan Kota Magelang). Eprint Repsitory Software.
Rocheleau, J. (2008). Le concept de média d'apprentissage. Journal Of Distance Education, 10, 1-16.
Saputra, V. H. & Pasha, D. (2021). Komik Berbasis Scientific Sebagai Media Pembelajaran di Masa Pandemik Covid-19 (pp.85–96). https://doi.org/10.35706/sjme.v5i1.4514
Sari, P. M., & Yarza, H. N. (2021). Pelatihan Penggunaan Aplikasi Quizizz dan Wordwall pada Pembelajaran IPA Bagi Guru-guru SDIT Al-Kahfi. 4(April), 195– 199.
Siregar, M. R. (2014). Upaya Meningkatkan Kemampuan Menyimak Cerita Menggunakan Media Wayang Kartun Binatang pada Siswa Kelas V SD Negeri Cidadap 01 Tahun Pelajaran 2013/2014. Repository.Ump, 1–36.
Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung:Alfabeta, CV.
DOI: http://dx.doi.org/10.23960%2F32166
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi dan Vokasional
Diterbitkan oleh:
PROGRAM STUDI PENDIDIKAN TEKNOLOGI INFORMASI
FAKULTAS KEGURUAN DAN ILMU PENDIDIKAN
UNIVERSITAS LAMPUNG
Jl. Prof. Dr. Sumantri Brojonegoro No.1Kota Bandar Lampung
Homepage: http://pti.fkip.unila.ac.id
email: pti@fkip.unila.ac.id