Pengembangan Media Pembelajaran Android pada Materi Dampak Sosial Informatika Kelas X SMA Negeri 1 Anjongan
Abstract
This study aims to develop and evaluate Android-based learning media on the subject of the Social Impact of Information Technology for 10th grade students at SMA Negeri 1 Anjongan. This study uses the Research and Development (R&D) method with the ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation) development model. The subjects of this study consist of three validators: one design expert, two media experts, and one subject matter expert, as well as 35 students involved in two testing phases (five students in the small-scale pilot test and 30 students in the large-scale pilot test). The media was developed using MIT App Inventor, featuring subject matter content, instructional videos, and interactive practice questions. The validation results showed that the media received a feasibility score of 88% from the design expert, 91% from the media expert, and 90% from the content expert, categorized as “highly feasible.” Meanwhile, the student trial showed that 93% of students responded positively to the learning media, with increased student engagement and understanding of the material. The media was also deemed practical and flexible as it could be accessed independently via Android devices outside of school hours. Based on these results, the developed learning media was proven to be feasible and effective for use in teaching the Social Impact of Informatics subject at the high school level.
Keywords: Android, Informatika, Media Pembelajaran, MIT App Inventor, Motivasi Belajar
Full Text:
PDFReferences
Abdi, W. (2022). Pengembangan media pembelajaran berbasis Android pada mata pelajaran informatika kelas X di SMA Negeri 1 Sikur (Doctoral dissertation, Universitas Hamzanwadi).
Adeoye, M. A., Wirawan, K. A. S. I., Pradnyani, M. S. S., & Septiarini, N. I. (2024). Revolutionizing education: Unleashing the power of the ADDIE model for effective teaching and learning. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia), 13(1), 202–209.
Agustina, W. (2018). Pengembangan media pembelajaran berbasis Android pada dasar-dasar algoritma dan pemrograman untuk siswa kelas X SMK. Nasional Berbah.
Daruhadi, G., & Sopiati, P. (2024). Pengumpulan data penelitian. J-CEKI: Jurnal Cendekia Ilmiah, 3(5), 5423–5443.
Erinsyah, M. F., Sasmito, G. W., Wibowo, D. S., & Bakti, V. K. (2024). Sistem evaluasi pada aplikasi akademik menggunakan metode skala Likert dan algoritma Naïve Bayes. Komputa: Jurnal Ilmiah Komputer dan Informatika, 13(1), 74–82.
Fadilah, A., Nurzakiyah, K. R., Kanya, N. A., Hidayat, S. P., & Setiawan, U. (2023). Pengertian media, tujuan, fungsi, manfaat dan urgensi media pembelajaran. Journal of Student Research, 1(2), 1–17.
Harnis, R. (2024, Februari 3). Hadir sejak tahun 2003, begini sejarah dan perkembangan Android. OLX News. https://www.olx.co.id/news/hadir-sejak-tahun-2003-begini-sejarah-dan-perkembangan-android/
Imbar, K., Ariani, D., Widyaningrum, R., & Syahyani, R. (2021). Ragam storyboard untuk produksi media pembelajaran. Proceedings of Social Sciences, 5(2), 137–141.
Junaidi, J. (2019). Peran media pembelajaran dalam proses belajar mengajar. Diklat Review: Jurnal Manajemen Pendidikan dan Pelatihan, 3(1), 45–56.
Maharani, M., Rini, F., & Pratama, A. (2023). Pengembangan media pembelajaran berbasis Android pada mata pelajaran informatika kelas X di SMK Nusatama Padang. Jurnal Pustaka Data, 3(1), 19–24.
Mahuda, I., Meilisa, R., & Nasrullah, A. (2021). Pengembangan media pembelajaran matematika berbasis Android berbantuan Smart Apps Creator dalam meningkatkan kemampuan pemecahan masalah. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(3), 1745–1756.
Nurhalifa. (2024). Pengembangan media video interaktif IPS materi letak geografis Indonesia untuk siswa kelas V SD Inpres BTN IKIP 1 Kota Makassar. Paper Knowledge: Toward a Media History of Documents, 7(2), 107–115.
Putra, E. A., Sudiana, R., & Pamungkas, A. S. (2020). Pengembangan smartphone learning management system (S-LMS) sebagai media pembelajaran matematika di SMA. KREANO: Jurnal Matematika Kreatif Inovatif, 11(1), 36–45. https://doi.org/10.15294/kreano.v11i1.21014
Putra, M. F. R., Firdaus, M., & Angraeni, L. (2021). Pengembangan media pembelajaran berbasis Android pada materi fluida statis di kelas XI IPA 1 Mempawah Hilir. Jurnal Pendidikan Sains dan Aplikasinya, 4(2), 41–44.
Sinta Mertasari, P., & Nyoman Ganing, N. (2021). Pengembangan media pembelajaran Powtoon berbasis problem based learning pada materi ekosistem muatan IPA kelas V sekolah dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan dan Pengajaran, 4(2). https://doi.org/10.23887/jippg.v4i2
Solihudin, T. J. (2018). Pengembangan e-modul berbasis web untuk meningkatkan pencapaian kompetensi pengetahuan fisika pada materi listrik statis dan dinamis SMA. Jurnal Wahana Pendidikan Fisika, 3(2), 51–61.
Sugiyono. (2017). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Verawati, V., & Comalasari, E. (2019, Juli). Pemanfaatan Android dalam dunia pendidikan. In Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang.
Widiatna, A. D. (2020). Transformasi pendidikan calon katekis dan guru agama Katolik di era digital. JPAK: Jurnal Pendidikan Agama Katolik, 20(2), 66–82.
Zahwa, F. A., & Syafi’i, I. (2022). Pemilihan pengembangan media pembelajaran berbasis teknologi informasi. Equilibrium: Jurnal Penelitian Pendidikan dan Ekonomi, 19(1), 61–78.
DOI: https://doi.org/10.23960/%25x
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi dan Vokasional
Diterbitkan oleh:
PROGRAM STUDI PENDIDIKAN TEKNOLOGI INFORMASI
FAKULTAS KEGURUAN DAN ILMU PENDIDIKAN
UNIVERSITAS LAMPUNG
Jl. Prof. Dr. Sumantri Brojonegoro No.1Kota Bandar Lampung
Homepage: http://pti.fkip.unila.ac.id
email: pti@fkip.unila.ac.id