PENGEMBANGAN E-BOOK INTERAKTIF LAJU REAKSI BERBASIS REPRESENTASI KIMIA
Abstract
This research purposed to (1) develop interactive e-book on reaction rate based on chemical representation, (2) describe characteristics of the interactive e-book as development product, (3) describe teachers and students responses of the interactive e-book as development product, (4) know the obstacles faced, and (5) know the supporting factors during the process of developing interactive e-book. The research used Research and Development (R&D) method. The characteristics of interactive e-book developed was completed by pictures, animations, and videos which involving macroscopic, submicroscopic, and symbolic level. Based on the teachers and students responses of the interactive e-book, it were obtained that the percentage on aspects of the contents suitability, graphically, and readability were 98.46%; 97.00%; and 90.37%, respectively which categorized in very good.
Penelitian ini bertujuan untuk (1) mengembangkan e-book interaktif pada materi laju reaksi berbasis representasi kimia, (2) mendeskripsikan karakteristike-book interaktif sebagai hasil pengembangan, (3) mendeskripsikan tanggapan guru kimia dan siswa terhadap e-book interaktif sebagai hasil pengembangan, (4) mengetahui kendala yang dihadapi, dan (5) mengetahui faktor pendukung dalam proses pengembangan e-book interaktif. Penelitian ini menggunakan metode penelitian dan pengembangan (R&D). Karakteristik dari e-book interaktif yang dikembangkan yaitu dilengkapi dengan gambar, animasi, dan video yang mencakup level makroskopis, submikroskopis, dan simbolik. Berdasarkan hasil tanggapan guru dan siswa terhadap e-book interaktif , diperoleh persentase pada aspek kesesuaian isi, grafika, dan keterbacaan sebesar 98,46%; 97%; dan 90,37% yang semuanya dikategorikan sangat baik.
Kata kunci: e-book interaktif, laju reaksi, representasi kimia
Full Text:
PDFReferences
Arikunto, S. 1997. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta.
Chittleborough, G.D. 2004. The Role of Teaching Models and Chemical Representations in Developing Mental Models of Chemical Phenomena. Thesis (unpublished). Science and Mathematics Education Centre.
Depdiknas. 2008. Panduan Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta: Depdiknas.
Eskawati, S.Y. and I.G. Sanjaya. 2012 Pengembangan E-book Interaktif pada Materi Sifat Koligatif Sebagai Sumber Belajar Siswa Kelas XII IPA. Jurnal of Chemical Education, 1 (2): 46-53.
Fauzi S., M.M. 2015. 3D Representasi Pembelajaran Kimia. Majalah Eduspot FKIP Unila Edisi 12: 28-29.
Hananto, A, dan Ruminten. 2009. Kimia 2: Untuk SMA/MA Kelas XI (BSE). Jakarta: Pusat Perbukuan Departemen Pendidikan Nasional.
Huang, Y.M., T.H. Liang, Y.N. Su, and N.S. Chen. 2012. Empowering Personalized Learning with An Interactive E-book Learning System For Elementary School Students. J. Educ. Technol. Res. Develop., 60(4): 703-722.
Imani, A.K. and I.G. Sanjaya. 2012. Pengembangan E-book Interaktif pada Materi Kimia Unsur untuk Kelas XII. Journal of Chemical Education, 1(2): 7-10.
Kalsum, S., Poppy., Masmiami., dan H. Syahrul. 2009. Kimia 2: Kelas XI SMA/MA (BSE). Jakarta: Pusat Perbukuan Departemen Pendidikan Nasional.
Manley, L. and Holley, R.P. 2012. History of the E-book: The changing Face of Books. Technical Services Quarterly, 29(4): 292-311.
Munir. 2008. Pembelajaran Jarak Jauh berbasis teknologi Informasi dan Komunikasi. Bandung: Alfabeta.
Restiyowati, I. and I.G. Sanjaya. 2012. Pengembangan E-book Interaktif Pada Materi Kimia Semester Genap Kelas XI SMA. Jurnal of Chemical Education, 1 (1): 130-135.
Sessoms, D. 2008. Interactive Instruction: Creating Interactive Learning Environments Through Tomorrows Teachers. Inter. J. Technol. Teach. Learn., 2(2): 86-96.
Sudjana. 2005. Metode Statistika. Bandung: Tarsito.
Sukmadinata. 2011. Metodologi Penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Warren, J.W. 2009. Innovation and the Future of E-books. Inter. J. e-book., 6(1): 83-91.
Wibowo, E. dan Mungin. 2005. Hati-hati Menggunakan Buku Pelajaran. (online) (http://www.suaramerdeka.com/harian/0508/09/opi04.htm) diakses 23 Mei 2015.
Widodo, T.A. 1993. Tingkat Keterbacaan Teks: Suatu Evaluasi Terhadap Buku Teks Ilmu Kimia Kelas I Sekolah Menengah Atas. Disertasi (tidak diterbitkan). Jakarta : IKIP Jakarta.
Zhang, D. 2005. Interactive Multimedia-Best E-Learning: A Study of Effectiveness, Am. J. Dis. Educ., 19(3): 149-16
Refbacks
- There are currently no refbacks.