HASIL BELAJAR ANTARA TAI DAN TSTS DENGAN MEMPERHATIKAN KEMAMPUAN AWAL SISWA
Abstract
The study aimed to determine the differences on student learning outcomes in the Integrated Social Science subjects. Research was conducted by using quasi-experimental methods. The results showed that (1) there are differences in the average of learning outcomes among students who were taught by cooperative learning model Team Assisted Individualization and Two Stay Two Sray on Integrated Social Science subjects. (2) The results of the Integrated Social Studies to students who have good initial capability which learning was using Team Assisted Individualization learning model higher than the learning by using Two Stay Two Stray learning model. (3) Integrated Social learning outcomes in students with low initial learning ability using Team Assisted Individualization model was lower than the learning using Two Stay Two Sray learning model. (4) there is an interaction between the learning model used by the initial ability of students to IPS Integrated learning result.
Penelitian bertujuan untuk mengetahui perbedaan hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPS Terpadu. Metode penelitian menggunakan quasi eksperimen. Hasil penelitian menunjukkan (1) terdapat perbedaan rata-rata hasil belajar antara siswa yang diajarkan dengan model pembelajaran kooperatif tipe Team Assisted Individualization dan Two Stay Two Sray pada mata pelajaran IPS Terpadu. (2) Hasil belajar IPS Terpadu pada siswa yang memiliki kemampuan awal baik yang pembelajarannya menggunakan model pembelajaran Team Assisted Individualization lebih tinggi dibandingkan yang pembelajarannya menggunakan model pembelajaran Two Stay Two Stray. (3) hasil belajar IPS Terpadu pada siswa yang memiliki kemampuan awal rendah yang pembelajarannya menggunakan model pembelajaran Team Assisted Individualization lebih rendah dibandingkan yang pembelajarannya menggunakan model pembelajaran Two Stay Two Sray. (4) ada interaksi antara model pembelajaran yang digunakan dengan kemampuan awal siswa terhadap hasil belajar IPS Terpadu,
Kata kunci : hasil belajar, kemampuan awal, TAI, TSTS
Full Text:
PDFReferences
Djamarah. 2006. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka cipta
Ibrahim, M. dkk. 2000. Pembelajaran Kooperatif. Surabaya: UNS
Lie, Anita. 2008. Cooperative learning. Jakarta: Grafindo
Sadiman, Arif S, dkk. 2007. Media Pendidikan: Pengertian, Pengembangan dan Pemanfaatannya, Jakarta: Raja Grafindo Persada
Sugiyono. 2013. Metodologi Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Widyantini. 2006. Model Pembelajaran Matematika dengan Pendekatan Kooperatif. Yogyakarta: Depdiknas
DOI: http://dx.doi.org/10.23960%2F9992
Refbacks
- There are currently no refbacks.