PERBANDINGAN PEMBELAJARAN TIPE SCAFFOLDING DAN TGT DENGAN MEMPERHATIKAN ADVERSITAS TERHADAP HASIL BELAJAR

Marisa Rahma Silvia, Nurdin Nurdin, Tedi Rusman

Abstract


This research aims to know difference of learning outcomes and the effectiveness of cooperative learning models Scaffolding and Teams Games Turnament (TGT). This research was clasified as an experimental research with comparative approach. The results of research showed: (1)There is difference in learning economic students who are learning using Scaffolding model with TGT model. (2)The average in economic is taught using a model of learning Scaffolding is lower than that taught using the TGT model for who have low Adversity Quotient (3)The average in economis is taught using a model of learning Scaffolding is higher than that taught using the TGT model for who have high Adversity Quotient. (4)The average in economic is taught using a model of learning Scaffolding is higher than that taught using the TGT model for who have medium Adversity Quotient. (5)There is no interaction between model of learning and Adversity Quotient of students in learning economic.


Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbedaan hasil belajar dan efektivitas model pembelajaran Scaffolding dan Teams Games Turnamen TGT. Metode penelitian ini adalah eksperimen dengan pendekatan komparatif. Hasil penelitian menunjukkan: 1)Ada perbedaan rata-rata hasil belajar Ekonomi siswa yang diajar menggunakan model pembelajaran Scaffolding dengan yang diajar menggunakan model pembelajaran TGT. 2)Hasil belajar Ekonomi siswa yang pembelajaranya menggunakan model pembelajaran Scaffolding lebih rendah dibandingkan yang pembelajaranya menggunakan model pembelajaran TGT bagi yang memiliki kecerdasan adversitas rendah. 3)Hasil belajar Ekonomi siswa yang pembelajaranya menggunakan model pembelajaran Scaffolding lebih tinggi dibandingkan yang pembelajaranya menggunakan model pembelajaran TGT bagi yang memiliki kecerdasan adversitas tinggi. 4) Hasil belajar Ekonomi siswa yang pembelajaranya menggunakan model pembelajaran Scaffolding lebih tinggi dibandingkan yang pembelajaranya menggunakan model pembelajaran TGT bagi yang memiliki kecerdasan adversitas sedang 5)Terdapat interaksi antara model pembelajaran dengan kecerdasan adversitas siswa pada mata pelajaran Ekonomi.

Kata kunci : aq, hasil belajar, scaffolding, tgt


| Abstract views: 154 | PDF views: 92

Full Text:

PDF

References


Arikunto, Suharsimi. 2008. Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Djamarah, S. B dan Zain, A. 2006. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Kurniasari, Ani. 2006. Komparasi Hasil Belajar Antara Siswa Yang Diberi Metode TGT (Teams Games Tournaments) Dengan STAD (Student Team Achievement Division). Jakarta: Erlangga.

Stoltz, G Paul. 2000. Adversity Quotient (Mengubah Hambatan Menjadi Peluang). Jakarta: PT Grasindo.

Sugiyono. 2011. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif). Bandung: Alfabeta.

Vygotsky, L.S. 1962. Thought and language. Cambridge. Original work published.

Winataputra, Udin S. 2008. Teori Belajar dan Pembelajaran. Universitas Terbuka. Jakarta.




DOI: http://dx.doi.org/10.23960%2F5473

Refbacks

  • There are currently no refbacks.