PERBANDINGAN MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED INSTRUCTION DAN MAKE A MATCH

Muji Aprilia Fitriani, I Komang Winatha, Nurdin Nurdin

Abstract


This research aimed to determine whether there is a difference between the use of problem-based instruction and make a match models against students' economic learning outcomes and to determine differences in the effectiveness of the use of problem based instruction learning model and make a match the learning outcomes of economics class XI SMA Negeri 1 Sumberjaya. The method used in this study is the method of comparative research with experimental approaches. The test results of the first hypothesis with ANOVA test obtained Sig. 0.016<0.05 indicates that there are differences between students' economic learning outcomes with treatment of problem based learning model of instruction and make a match learning models. As for the second hypothesis with manual calculations using formulas obtained results is 1.02, which means that the effectiveness of the use of problem-based instruction model is more effective than make a match models.

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah ada perbedaan antara penggunaan model problem based instruction dan make a match terhadap hasil belajar ekonomi siswa dan untuk mengetahui perbedaan efektivitas penggunaan model pembelajaran model problem based instruction dan make a match pada hasil belajar ekonomi kelas XI SMA Negeri 1 Sumberjaya. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode penelitian komparatif dengan pendekatan eksperimen. Hasil uji hipotesis yang pertama dengan uji Anava diperoleh Sig. 0,016 < 0,05 menunjukkan bahwa ada perbedaan hasil belajar ekonomi antara siswa dengan perlakuan model pembelajaran problem based instruction dan model pembelajaran make a match. Sedangkan untuk hipotesis kedua dengan perhitungan manual menggunakan rumus diperoleh hasil keefektifan adalah 1,02 yang artinya penggunaan model problem based instruction lebih efektif dibandingkan model make a match.

Kata kunci: hasil belajar, make a match, problem based instruction


Full Text:

PDF

References


Alwi, Hasan. 2003. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Balai Pustaka: Jakarta

Arikunto, Suharsimi. 2006. Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Bumi Aksara, Jakarta

Arikunto, Suharsimi. 2002. Prosedur Penelitian. Rineka Cipta: Jakarta.

Dimyati dan Mudjiono, 2006. Belajar dan Pembelajaran. Rineka Cipta: Jakarta.

Djamarah, Syaiful Bahri dan Aswan Zain. 2006. Strategi Belajar Mengajar. Rineka Cipta: Jakarta.

Slavin. 2010. Cooperative Learning. Teori, Riset dan Praktik. Bandung :Nusa Media.

Sudjana. 2002. Metoda Statistika. Tarsito. Bandung.

Sudjana, Nana. 2008. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Remaja Rosdakarya. Bandung.

Sugiono. 2010. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung : Alfabeta.

Suyatno, 2009. Menjelajah Pembelajaran Inovatif. Sidoarjo: Masmedia Buana Pustaka




DOI: https://doi.org/10.23960/2928

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


situs toto

slot88

slot raffi ahmad

manggatoto

manggatoto

artistoto

manggatoto

manggatoto

manggatoto

indo6d

manggatoto

manggatoto

gacormen

gacormen

gacormen

gacormen

gacormen

mancingduit

depobos

depobos

depobos

depobos

yowestogel

depobos

depobos

depobos

mancingduit