Hubungan Antara Kompetensi Literasi Digital Dengan Penguasaan Konsep Pada Pembelajaran Daring Materi Biologi Sel
Abstract
The purpose of this study is to determine the relationship between digital literacy competence and conceptual mastery of XI grade students at SMA Negeri 1 Metro in online learning of biology material. This research is a descriptive research using a quantitative approach. The subjects of this study were students of class XI science at SMA Negeri 1 Metro. The data analysis technique used a simple linear regression test to determine the significance value between variables, the closeness of the relationship between variables, the direction of the relationship between variables, and the contribution of the X variable to the Y variable. The data obtained showed a significance value of 0.000 which means there was a relationship between digital literacy competence and concept mastery. The correlation coefficient obtainde was 0.850, showed a very strong relationship in a positive direction.
Tujuan penelitian ini untuk mengetahui hubungan kompetensi literasi digital dengan penguasaan konsep peserta didik kelas XI di SMA Negeri 1 Metro pada pembelajaran daring materi biologi. Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif menggunakan pendekatan kuantitatif. Subjek penelitian ini adalah peserta didik kelas XI IPA di SMA Negeri 1 Metro. Teknik analisis data menggunakan uji regresi linear sederhana untuk mengetahui nilai signifikansi antarvariabel, keeratan hubungan antarvariabel, arah hubungan anatarvariabel, dan kontribusi variabel X terhadap variabel Y. Data yang diperoleh menunjukkan nilai signifikansi sebesar 0,000 yang berarti terdapat hubungan antara kompetensi literasi digital dengan penguasaan konsep, koefisien korelasi dari hasil penelitian yaitu 0,850 menunjukkan keeratan hubungan yang sangat kuat ke arah positif.
Kata kunci: kompetensi literasi digital, pembelajaran daring, penguasaan konsepFull Text:
PDFReferences
Ayumitia, P (2021). Hubungan Literasi Digital dengan Hasil Belaja Kognitif Peserta Didik SMA Pada Materi Sel. Jurnal Pendidikan Biologi . http://repository.unj.ac.id/14477/ved
Carretero, S. (2017). The Digital Competence Framework for Citizens-DigCom 2.1. Publication Office of the European Union. Luxembourg. https://ec.europa.eu/social/BlobServet/the developed /knowledge/attitudes.&ved
Dalyono, M. (2009). Psikologi Pendidikan. Rineka Cipta. Jakarta.
Gilster, P. (1997). Digital Literacy. New York
Idris, A. (2005). Corporate Social Responsibility (CSR) Sebuah Gagasan dan Implementasi. Jakarta.
Kemendikbud. (2017). Gerakan Literasi digital-Materi Pendukung. TIM GLN Kemendikbud. Jakarta. https://gln.kemendikbud.go.id/glnsite/wp- content/uploads/2017/10/materi-pendukung-literasi-digital-gabung.pdf&ved
Kuntarto, E. (2017). Keefektifan Model Pembelajaran Daring Dalam Perkuliahan
Bahasa Indonesia Di Perguruan Tinggi. Journal Indonesian Language Education and Literature. 3(1), 99-110.
Kurniasari. A., Pribowo, F.S.P., & Putra, D. A. (2020). Analisis Efektivitas Pelaksanaan Belajar dari Rumah (Bdr) Selama Pandemi Covid-19. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 6(3),246- 253. http://dx.doi.org/10.26740/jrpd.v6n3.p246-253
Martin, Allan. (2008). Digital Literacy and the ‘Digital Society dalam Lansker, C and Knobel, M (ed). Digital Literacies: concepts, policies and practicies. Die Deutsche Bibliothek.
Putri. (2018). Kesenjangan Digital pada Kalangan Remaja. Skripsi. Universitas Airlangga.
Prasetiawan, I. (2011). Inovasi Kurikulum dan Pembelajaran. AlHikmah, Vol.1.No. 2.
Shymanski, J. (1922). Using Contructivist Ideas to Teach Science Teacher About Constructivist Ideas, or Teacher Are Students Tool. Journal of Science Teacher Education, 3 (2), 53-57
Sudjana, N. (2014). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Pt. Remaja Rosdyakarya. Bandung.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Wahyu, W. (2015). Hubungan Antara Kemampuan Komunikasi Efektif dengan Prestasi Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas V di SDN Segugus Diponegoro. Thesis.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
View My Stats
The copyright is reserved to The Jurnal Bioterdidik: Wahana Ekspresi Ilmiah that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.