Hubungan Self Confidence dengan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik pada Materi Sistem Respirasi

Ela Nurlaela, Romy Faisal Mustofa, Ryan Ardiansyah

Abstract


The material that supports the critical thinking process is the respiratory system concept, but students have difficulty answering questions about the respiratory system concept related to everyday life. This study aims to determine the correlation between self-confidence and students' critical thinking skills on the respiratory system matel. The research method used is a correlational study. The population in this research is all class XI MIPA SMA Negeri 9 Tasikmalaya. Sampling was carried out using a purposive sampling technique of 2 classes, namely XI MIPA 1 and XI MIPA 3. The data analysis technique used was a bivariate correlation regression test with 0,05. Based on the results of the study, shows that there is a correlation between self-confidence and students' critical thinking skills on the material of the respiratory system with a correlation coefficient (R) of 0,454 and a coefficient of determination (R2) of 0,207. So that the contribution of self-confidence to critical thinking skills is 20,7% and the rest is influenced by other factors not examined.

Materi yang mendukung proses berpikir kritis adalah materi sistem respirasi namun peserta didik kesulitan menjawab soal materi sistem respirasi yang berkaitan dengan kehidupan sehari-hari. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara self confidence dengan kemampuan berpikir kritis peserta didik pada materi sistem respirasi. Metode penelitian yang digunakan adalah studi korelasional. Populasi yaitu kelas XI MIPA SMA Negeri 9 Tasikmalaya. Pengambilan sampel dilakukan dengan teknik purposive sampling yaitu XI MIPA 1 dan XI MIPA 3. Teknik analisis data yang digunakan adalah uji regresi korelasi bivariat dengan α 0,05. Berdasarkan hasil penelitian menunjukan bahwa ada hubungan antara self confidence dengan kemampuan berpikir kritis peserta didik pada materi sistem respirasi dengan koefisien korelasi (R) sebesar 0,454 dan koefisien determinasi (R2) sebesar 0,207. Sehingga kontribusi self confidence terhadap kemampuan berpikir kritis sebesar 20,7% dan sisanya dipengaruhi faktor lain yang tidak diteliti.

 

Kata kunci: kemampuan berpikir kritis, materi sistem respirasi, self confidence


DOI: http://dx.doi.org/10.23960/jbt.v9i2.22850


Full Text:

PDF

References


Agryvita, Busnawir, & Sahidin, L. (2019). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa Smp Melalui Pembelajaran Inkuiri. Journal of Honai Math, 2(2), 103–116. https://doi.org/10.30862/jhm.v2i2.68.

Brookhart, S. M. (2010). How to Asses Higher Order Thinking Skills in Your Classroom. ASCD.

Diella, D., & Ardiansyah, R. (2017). The Correlation of Metacognition with Critical Thinking Skills of Grade XI Students on Human Excretion System Concept. Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran IPA, 3(2), 134. https://doi.org/10.30870/jppi.v3i2.2576.

Ennis, R. H. (1985). A logical Basic for Measuring Critical Thinking Skills. Educational Leadership, 43(2), 44–48. https://www.semanticscholar.org/paper/A-Logical-Basis-for-Measuring-Critical-Thinking-Ennis/80a7c7d4a98987590751df4b1bd9adf747fd7aaa.

Ghufron, M. N., & Risnawita, R. (2017). Teori-teori Psikologi. Ar-ruzz Media.

Hernawan, E. (2019). Pengantar Statistika untuk Penelitian Pendidikan. LPPM Universitas Siliwangi.

Melyana, A., & Pujiastuti, H. (2020). Pengaruh Kepercayaan Diri Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa Smp. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 3(3), 239–246. https://doi.org/10.22460/jpmi.v3i3.239-246.

Nugroho, R. A. (2018). HOTS (Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi): Konsep, Pembelajaran, Penilaian, dan soal-soal. PT Gramedia Widiasarana Indonesia.

Nurkholifah, S., Toheri, & Winarso, W. (2018). Hubungan Antara Self Confidence Dengan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Edumatica, 08(01), 58–66. https://doi.org/10.22437/edumatica.v8i01.4623.

Pratiwi, S. (2018). Pengaruh Prestasi Belajar Terhadap Kepercayaan Diri Siswa di Sekolah Menengah Pertama Negeri 2 Mlati. Skripsi. Yogyakarta: Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Yogyakarta.

Sara, S., Suhendar, S., & Pauzi, R. Y. (2020). Profil Higher Order Thinking Skills (HOTS) Siswa Sekolah Menengah Pertama (SMP) Kelas VIII Pada Materi Sistem Pernapasan. Bioedusiana: Jurnal Pendidikan Biologi, 5(1), 52–61. https://doi.org/10.34289/bioed.v5i1.1654.

Scardamalia, M., Bransford, J., Kozma, B., & Quellmalz, E. (2010). New Assesment and Environments for Knowledge Building. The University of Melbourne.

Tresnawati, T., Hidayat, W., & Rohaeti, E. E. (2017). Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Dan Kepercayaan Diri Siswa Sma. Symmetry: Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education, 2(2), 116–122. https://doi.org/10.23969/symmetry.v2i2.616.

Tuncel, H. (2015). The relationship between self-confidence and learning Turkish as a foreign language. Academic Journals, 10(18), 2575–2589. https://doi.org/10.5897/err2015.2445.

Zakiah, L., & Lestari, I. (2019). Berpikir Kritis Dalam Konteks Pembelajaran. Erzatama Karya Abadi.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Jurnal Bioterdidik: Wahana Ekspresi Ilmiah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Bioterdidik: Wahana Ekspresi Ilmiah that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.