IMAJI DAN KORELASI OBJEKTIF DALAM PUISI

Ari Pahala Hutabarat, Edi Suyanto, Muhammad Fuad

Abstract


Image and objective correlative in poetry are important and need to be deeply analyzed. It becomes important in relation with language learning in school and also becomes issues in a qualitative research using descriptive method. This research is aimed to describe the meaning of the poem in a way to identify and describe the types of images, image source, objective correlative, and also implicate them in high school language learning. The Source of the research data is a book poems of Don Quixote written by Goenawan Mohamad. The result of the research has shown that auditory image and visual were the most two types of images that widely used and also the formula of the objective correlative had also been applied to deliver the emotional ideas in this book of poems. The implications in language learning were aimed to analyze the physical and mental elements of poems in High school.

Imaji dan korelasi objektif yang terdapat dalam puisi merupakan hal yang penting dan perlu untuk dianalisis secara mendalam. Hal ini menjadi penting kaitannya dalam pembelajaran bahasa di sekolah sekaligus menjadi permasalahan dalam penelitian yang bersifat kualitatif dengan menggunakan metode deskriptif ini. Penelitian bertujuan untuk mendeskripsikan makna puisi dengan cara mengindentifikasi dan mendeskripsikan jenis-jenis imaji, sumber imaji, korelasi objektif, serta mengimplikasikannya pada pembelajaran bahasa SMA. Sumber data penelitian ini adalah kumpulan puisi Don Quixote karya Goenawan Mohamad. Hasil penelitian menunjukkan imaji auditoris dan visual adalah dua jenis imaji yang paling banyak digunakan serta formula korelasi objektif diterapkan secara maksimal untuk menyampaikan ide-ide yang bersifat emosional dalam kumpulan sajak ini. Pengimplikasian dalam pembelajaran bahasa ditujukan untuk menganalisis unsur fisik dan batin puisi di Sekolah Menengah Atas.

Kata kunci: imaji, korelasi objektif, puisi.


Full Text:

PDF

References


Budianta (dkk), Melani. 2006. Membaca Sastra: Pengantar memahami Sastra untuk Perguruan Tinggi. Magelang. Indonesia Tera.

Beasley, Rebbecca. 2007. Theorist of Modernist Poetry: T.S. Eliot, T.E. Hulme, and Ezra Pound. New York. Routledge.

Bowkett, Stephen. 2009. Countdown to Poetry Writing.New York. Routledge.

Damono (ed), Sapardi Djoko. 2010. Simbolisme dan Imajisme dalam Sastra Indonesia. Jakarta. Pusat Bahasa Kementerian Pendidikan Nasional.

Eliot, T.S. 1921. The Sacred Wood. New York: Alfred A. Knopf.

Gardner, Howard. 2007. Five Minds for the Future. Jakarta. Gramedia.

Kleden, Ignas. 2004. Sastra Indonesia dalam Enam Pertanyaan: Esae-esai Sastra dan Budaya. Jakarta. Grafiti dan Freedom Institute.

Kaelan, M.S. 2002. Filsafat Bahasa. Yogyakarta. Penerbit Paradigma.

Mohamad, Goenawan. 2011. Don Quixote. Jakarta. Grafiti Pers dan Tempo.

Olsen, Flemming. 2008. Between Positivism and T. S. Eliot: Imagism and T. E. Hulme. Denmark. University Press of Southern Denmark.

Quinn, Edward. 2006. A Dictionary of Literary and Thematic Terms: Second Edition. New York. Facts On File, Inc.

Sayuti, Suminto A. 2008. Berkenalan dengan Puisi. Yogyakarta. Gama Media.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.