Hubungan antara self regulated learning dan prokrastinasi akademik

Noviyanti Noviyanti, Yusmansyah Yusmansyah, Diah Utaminingsih

Abstract


The problem in this research is academic procrastination behavior. This study aims to find out how is a significant negative correlation between self regulated learning with academic procrastination using quantitative research methods. The sample of this study was 104 students. The instrument used a scale of self regulated learning and academic procrastination scale. The analysis technique used the product moment technique with a significance level of 5%. Based on the analysis, it is known that the value of r-count = -0.810 from the level of r-table = 0,1622. The results of this study indicate that there is a significant negative relationship between self regulated learning and academic procrastination, meaning that the higher the self regulated learning, the lower the academic procrastination in students, and vice versa is the lower the self regulated learning so the higher academic procrastination for students.

Masalah dalam penelitian ini adalah perilaku prokrastinasi akademik. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimanakah hubungan yang signifikan negatif antara self regulated learning dengan prokrastinasi akademik menggunakan metode penelitian kuantitatif. Sampel penelitian ini berjumlah 104 siswa. Instrumen penelitian menggunakan skala self regulated learning dan skala prokrastinasi akademik. Teknik analisa menggunakan teknik product moment dengan taraf signifikansi 5%. Berdasarkan hasil analisa diketahui nilai r-hitung = -0,810 dari taraf r-tabel = 0, 1622. Hasil penelitian ini menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan negatif antara self regulated learning dengan prokrastinasi akademik, artinya semakin tinggi self regulated learning maka semakin rendah prokrastinasi akademik pada siswa, begitu juga sebaliknya yaitu semakin rendah self regulated learning maka semakin tinggi prokrastinasi akademik pada siswa.

Kata kunci: bimbingan konseling, prokrastinasi akademik, self regulated learning



Full Text:

PDF

References


Aini, A. N. 2011. Hubungan antara

kontrol diri dengan prokras-

tinasi dalam menyelesaikan

skripsi pada mahasiswa Unive-

rsitas Muria Kudus. Jurnal

Psikologi Pitutur. Universitas

Muria Kudus. volume 1 (2).

Alfina, I. 2014. Hubungan self-

regulated learning dengan pro-

krastinasi akademik pada siswa

akselerasi. Jurnal Psikologi.

Universitas Mulawarman. Vol-

ume 2 (2), 227-237.

Alwisol. 2010. Psikologi Kepribadi-

an. Malang: UMM Press.

Balkis, M., & Duru, E. 2016.

Procrastination, Self-regulation

Failure, Academic Life Satis-

faction, and Affective Well-

being: Underregulation or Mis-

regulation Form. European Jou-

rnal of Psychology of Educa-

tion. Instituto Superior de

Psicologia Aplicada, Lisboa,

Portugal and Springer. Volume

(3), 439–459.

Broadbent, J., & Poon, W. L. 2015.

Self-regulated Learning Strate-

gies & Academic Achievement

in Online Higher Education

Learning Environments: A Sys-

tematic Review. The Internet

and Higher Education. Jurnal

Deakin University, School of

Psycholog. volume 27, (113)

Erfantinni, I. H., Purwanto, E., &

Japar, M. 2016. Konseling Ke-

lompok Cognitive Behavior

Therapy dengan Teknik Cog-

nitive Restructuring untuk Mer-

eduksi Prokrastinasi Akademik.

Jurnal Bimbingan Konseling.

Jurnal Universitas Negeri Sem-

arang. Volume 5 nomor 2, 119-

Frankton’s, J. 2014. Ticking Away –

How To Overcome Laziness

And Procrastination.[online]

diunduh dari www.whyami-

lazy.com

Fuadi, R. 2013. Hubungan antara

hope for success dan fear of

failure dengan prokrastinasi

pada mahasiswa Universitas

Indonesia dalam mengerjakan

skripsi. (Skripsi). Universitas

Indonesia, Depok.

Ghufron, M. N. dan Risnawati S. R.

Teori-teori Psikologi. Yo-

gyakarta: Ar-Ruzz Media.

Kitsantas, A., Steen, S., & Huie, F.

The Role of Self-

regulated Strategies and Goal

Orientation in Predicting Achi-

evement of Elementary School

Children. International Electro-

nic Journal of Elementary Edu-

cation. Jurnal The George

Washington University, United

States. Volume 2(1), 65–81.

McCloskey, J. D. 2011. Finally, my

thesis on academic procras-

tination (Thesis). The Univer-

sity of Texas, Texas.

Ramdhani, P. 2013. Pengaruh pola

asuh orang tua terhadap prok-

rastinasi akademik pada siswa

SMP Negeri 2 Anggana. E-

journal Psikologi. Jurnal Uni-

versitas Mulawarman. Volume

nomor 2.

Rachmah, D. N. 2015. Regulasi Diri

dalam Belajar pada Mahasiswa

yang Memiliki Peran Banyak.

Jurnal Psikologi. Jurnal Univ-

ersitas Gajah Mada. Volume

(1), 61–77.

Raharjo, W. 2011. Prokrastinasi Ke-

terbangkitan dan Menghindar:

Kaitannya dengan Efikasi Diri

Pada Karyawan. Jurnal Ilmiah

Psikologi. Jurnal Universitas

Gunadarma. Volume 5 (2), hal.

-222.

Santrock, J. W. 2014. Essentials of

Life-Span Development Third

Edition. New York: McGraw-

Hill Education.

Savira, F., & Suharsono, Y. 2013.

Self Regulated Learning (SRL)

dengan Prokrastinasi Akademik

pada Siswa Akselerasi. Jurnal

Ilmiah Psikologi Terapan. Jur-

nal Universitas Muhammadiyah

Malang. Volume 1(1), 66-75.

Virtanen, P., & Nevgi, A. 2010.

Disciplinary and Gender Dif-

ferences among Higher Educa-

tion Students in Self-regulated

Learning Strategies. Educatio-

nal Psychology. Jurnal Taylor

and Francis Group. Volume 30

(3), 323–347.

We R Mommies (WRM Indonesia).

http:// wrm-indonesia.org. We-

Rmommie Indonesia! Genera-

ted : 16 Juni, 2019, 09:14

Wilson, K., & Narayan, A. 2016.

Relationships among Individual

Task Self-efficacy, Self regu-

lated Learning Strategy Use and

Academic Performance in A

Computer-supported Collabo-

rative Learning Environment.

Educational Psychology. Jurnal

Taylor and Francis Group. Vol-

ume 36(2), 236–253.

Yukselturk, E., & Bulut, S. 2009.

Gender Differences in Self-

regulated Online Learning

Environment. Journal of Edu-

cational Technology & Society.

Jurnal Middle East Technical

University. Volume 12(3), 12–

Zusya, A. R., & Akmal, S. Z. 2016.

Hubungan self efficacy akade-

mik dengan prokrastinasi aka-

demik pada mahasiswa yang se-

dang menyelesaikan skripsi.

Psympathic: Jurnal Ilmiah

Psikologi. Universitas YARISI.

Volume 3 (2), 191-200.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.